GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars | RetailDetail

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

GS1 stelt fooddata open voor appontwikkelaars

Trustbox, het GS1-platform voor online etiketinformatie over voedingsproducten, zal vanaf 1 oktober beschikbaar worden voor geregistreerde Internet Application Providers (apps). Zo wordt betrouwbare productinformatie nog toegankelijker.

 

Voedingsinformatie naar de consument

Eind 2013 werd het trustbox-platform gelanceerd als antwoord op de EU Verordening 1169/2011, die voedingsinformatie naar de consument reguleert. Vandaag is trustbox een succes. Meer dan 1.800 bedrijven laden etiketdata op en een 50-tal bedrijven (voornamelijk retailers, foodservice en groothandels) nemen data af. Trustbox stelt productinformatie over 100.000 GTINS ter beschikking.

 

GS1 Belgilux heeft nu beslist om trustbox open te stellen voor geregistreerde apps en dit vanaf 1 oktober. Data-opladers zullen via opt-out zelf kunnen bepalen wie de data al dan niet krijgt.

 

Datakwaliteit moet hoger

“Trustbox wil zijn ambitie waarmaken. Eén nationaal platform voor de voedingsindustrie. Eenmaal opladen, en met velen delen. Nu ook met apps of andere data-afnemers”, aldus Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux.

 

De komende periode zal GS1 Belgilux hierover uitgebreid communiceren met alle actoren. “Er is immers werk op de plank. De datakwaliteit moet nog hoger en elk product moet een packshot hebben. Het kan namelijk niet dat de consument data krijgt zonder een foto van het product te zien.”

 

Tegen 1 oktober zal het vernieuwd trustbox-platform uitgerold zijn, met nieuwe functionaliteiten zoals een betere zoekfunctie en een eenvoudige data-download per product. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.