Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn | RetailDetail

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Albert Heijn mag zijn plannen om een winkel te openen in het nieuwbouwcomplex aan het Haarlemmerplein in Amsterdam doorzetten. Het protest van een groep omwonenden werd door de rechtbank afgewezen.

"AH is gevaar voor onze kinderen"

De klagers, die zich verenigden in de Werkgroep Haarlemmerplein, wilden liever een cultureel centrum of een speciaalzaak als buur. Nu vrezen ze voor te veel overlast van fietsers en scooters, die "een gevaar kunnen vormen voor hun spelende kinderen".

 

Ze zijn bovendien niet te spreken over de schaal van de winkel: de oorspronkelijke plannen voorzagen in winkels van hoogstens 400 m², maar nu wil Albert Heijn er een verkooppunt van bijna 1.000 m² onderbrengen. Het is nu echter de projectontwikkelaar die bepaalt welke gebruiker in het pand komt en welke oppervlakte die zal innemen.

 

De rechtbank veegde de argumentatie echter van tafel. Er zou in de buurt wel degelijk een behoefte zijn aan een supermarkt: een onderzoek zou leren dat 70% van de buurt wel voor de komst van de supermarkt is.

 

Er werd dertig jaar lang gebakkeleid over een vernieuwing van het Haarlemmerplein. In 2010 werd eindelijk gestart met de herinrichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top