Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn | RetailDetail

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Albert Heijn mag zijn plannen om een winkel te openen in het nieuwbouwcomplex aan het Haarlemmerplein in Amsterdam doorzetten. Het protest van een groep omwonenden werd door de rechtbank afgewezen.

"AH is gevaar voor onze kinderen"

De klagers, die zich verenigden in de Werkgroep Haarlemmerplein, wilden liever een cultureel centrum of een speciaalzaak als buur. Nu vrezen ze voor te veel overlast van fietsers en scooters, die "een gevaar kunnen vormen voor hun spelende kinderen".

 

Ze zijn bovendien niet te spreken over de schaal van de winkel: de oorspronkelijke plannen voorzagen in winkels van hoogstens 400 m², maar nu wil Albert Heijn er een verkooppunt van bijna 1.000 m² onderbrengen. Het is nu echter de projectontwikkelaar die bepaalt welke gebruiker in het pand komt en welke oppervlakte die zal innemen.

 

De rechtbank veegde de argumentatie echter van tafel. Er zou in de buurt wel degelijk een behoefte zijn aan een supermarkt: een onderzoek zou leren dat 70% van de buurt wel voor de komst van de supermarkt is.

 

Er werd dertig jaar lang gebakkeleid over een vernieuwing van het Haarlemmerplein. In 2010 werd eindelijk gestart met de herinrichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.