Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Albert Heijn mag zijn plannen om een winkel te openen in het nieuwbouwcomplex aan het Haarlemmerplein in Amsterdam doorzetten. Het protest van een groep omwonenden werd door de rechtbank afgewezen.

"AH is gevaar voor onze kinderen"

De klagers, die zich verenigden in de Werkgroep Haarlemmerplein, wilden liever een cultureel centrum of een speciaalzaak als buur. Nu vrezen ze voor te veel overlast van fietsers en scooters, die "een gevaar kunnen vormen voor hun spelende kinderen".

 

Ze zijn bovendien niet te spreken over de schaal van de winkel: de oorspronkelijke plannen voorzagen in winkels van hoogstens 400 m², maar nu wil Albert Heijn er een verkooppunt van bijna 1.000 m² onderbrengen. Het is nu echter de projectontwikkelaar die bepaalt welke gebruiker in het pand komt en welke oppervlakte die zal innemen.

 

De rechtbank veegde de argumentatie echter van tafel. Er zou in de buurt wel degelijk een behoefte zijn aan een supermarkt: een onderzoek zou leren dat 70% van de buurt wel voor de komst van de supermarkt is.

 

Er werd dertig jaar lang gebakkeleid over een vernieuwing van het Haarlemmerplein. In 2010 werd eindelijk gestart met de herinrichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top