Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn | RetailDetail

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Haarlemmerplein krijgt toch een Albert Heijn

Albert Heijn mag zijn plannen om een winkel te openen in het nieuwbouwcomplex aan het Haarlemmerplein in Amsterdam doorzetten. Het protest van een groep omwonenden werd door de rechtbank afgewezen.

"AH is gevaar voor onze kinderen"

De klagers, die zich verenigden in de Werkgroep Haarlemmerplein, wilden liever een cultureel centrum of een speciaalzaak als buur. Nu vrezen ze voor te veel overlast van fietsers en scooters, die "een gevaar kunnen vormen voor hun spelende kinderen".

 

Ze zijn bovendien niet te spreken over de schaal van de winkel: de oorspronkelijke plannen voorzagen in winkels van hoogstens 400 m², maar nu wil Albert Heijn er een verkooppunt van bijna 1.000 m² onderbrengen. Het is nu echter de projectontwikkelaar die bepaalt welke gebruiker in het pand komt en welke oppervlakte die zal innemen.

 

De rechtbank veegde de argumentatie echter van tafel. Er zou in de buurt wel degelijk een behoefte zijn aan een supermarkt: een onderzoek zou leren dat 70% van de buurt wel voor de komst van de supermarkt is.

 

Er werd dertig jaar lang gebakkeleid over een vernieuwing van het Haarlemmerplein. In 2010 werd eindelijk gestart met de herinrichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.