HAK stopt met private label

HAK stopt met private label

De Nederlandse leverancier van groenten- en fruitconserven HAK gaat zich vanaf 2013 nog uitsluitend richten op de verpakking onder eigen merknaam. De productie van private label wordt volledig stopgezet, waardoor 35 mensen hun job verliezen.

Efficiëntie-vergissing

Door meer te focussen hoopt het bedrijf uit Giessen efficiënter te kunnen werken. Nochtans was net dat destijds de reden om ook onder private label te gaan draaien: op die manier hoopte het concern immers te kunnen profiteren van grotere schaalvoordelen.

 

"We zijn gekneld komen te zitten tussen stijgende grondstofprijzen en prijsdruk van de afnemers. Bovendien kunnen we ons niet onderscheiden op die markt", liet topman Timo Hoogeboom nu echter optekenen. Voorts zou HAK voor zijn privatelabelactiviteiten meer in blik moeten aanleveren, terwijl HAK bewust voor glas kiest.

 

Eerder al broertjes kwijt

Neerlands Glorie Conserven, het bedrijf achter HAK, heeft trouwens al ervaring met saneringen. Het bedrijf stopte de voorbije jaren ook al met de eerder overgenomen merken Jonker Fris en Koeleman. Ook werd een deel van private label de voorbije maanden al stopgezet. De omzet liep daarbij terug van 113,2 miljoen euro in 2006 naar 85,9 miljoen euro in 2010.

 

Hak wil nu focussen op innovatie en merkinvesteringen. Het wil naast de Nederlandse markt ook meer inzetten op de Belgische en Duitse consument. Daarom trok het deze zomer trouwens ook Timo Hoogeboom aan, een merkenstrateeg van Mars Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top