HAK stopt met private label | RetailDetail

HAK stopt met private label

HAK stopt met private label

De Nederlandse leverancier van groenten- en fruitconserven HAK gaat zich vanaf 2013 nog uitsluitend richten op de verpakking onder eigen merknaam. De productie van private label wordt volledig stopgezet, waardoor 35 mensen hun job verliezen.

Efficiëntie-vergissing

Door meer te focussen hoopt het bedrijf uit Giessen efficiënter te kunnen werken. Nochtans was net dat destijds de reden om ook onder private label te gaan draaien: op die manier hoopte het concern immers te kunnen profiteren van grotere schaalvoordelen.

 

"We zijn gekneld komen te zitten tussen stijgende grondstofprijzen en prijsdruk van de afnemers. Bovendien kunnen we ons niet onderscheiden op die markt", liet topman Timo Hoogeboom nu echter optekenen. Voorts zou HAK voor zijn privatelabelactiviteiten meer in blik moeten aanleveren, terwijl HAK bewust voor glas kiest.

 

Eerder al broertjes kwijt

Neerlands Glorie Conserven, het bedrijf achter HAK, heeft trouwens al ervaring met saneringen. Het bedrijf stopte de voorbije jaren ook al met de eerder overgenomen merken Jonker Fris en Koeleman. Ook werd een deel van private label de voorbije maanden al stopgezet. De omzet liep daarbij terug van 113,2 miljoen euro in 2006 naar 85,9 miljoen euro in 2010.

 

Hak wil nu focussen op innovatie en merkinvesteringen. Het wil naast de Nederlandse markt ook meer inzetten op de Belgische en Duitse consument. Daarom trok het deze zomer trouwens ook Timo Hoogeboom aan, een merkenstrateeg van Mars Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.