HAK stopt met private label | RetailDetail

HAK stopt met private label

HAK stopt met private label

De Nederlandse leverancier van groenten- en fruitconserven HAK gaat zich vanaf 2013 nog uitsluitend richten op de verpakking onder eigen merknaam. De productie van private label wordt volledig stopgezet, waardoor 35 mensen hun job verliezen.

Efficiëntie-vergissing

Door meer te focussen hoopt het bedrijf uit Giessen efficiënter te kunnen werken. Nochtans was net dat destijds de reden om ook onder private label te gaan draaien: op die manier hoopte het concern immers te kunnen profiteren van grotere schaalvoordelen.

 

"We zijn gekneld komen te zitten tussen stijgende grondstofprijzen en prijsdruk van de afnemers. Bovendien kunnen we ons niet onderscheiden op die markt", liet topman Timo Hoogeboom nu echter optekenen. Voorts zou HAK voor zijn privatelabelactiviteiten meer in blik moeten aanleveren, terwijl HAK bewust voor glas kiest.

 

Eerder al broertjes kwijt

Neerlands Glorie Conserven, het bedrijf achter HAK, heeft trouwens al ervaring met saneringen. Het bedrijf stopte de voorbije jaren ook al met de eerder overgenomen merken Jonker Fris en Koeleman. Ook werd een deel van private label de voorbije maanden al stopgezet. De omzet liep daarbij terug van 113,2 miljoen euro in 2006 naar 85,9 miljoen euro in 2010.

 

Hak wil nu focussen op innovatie en merkinvesteringen. Het wil naast de Nederlandse markt ook meer inzetten op de Belgische en Duitse consument. Daarom trok het deze zomer trouwens ook Timo Hoogeboom aan, een merkenstrateeg van Mars Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.