Halfjaarwinst Sainsbury’s 18 procent lager | RetailDetail

Halfjaarwinst Sainsbury’s 18 procent lager

Halfjaarwinst Sainsbury’s 18 procent lager

In de aanloop naar kerst presteert Sainsbury's onverminderd slecht. Na het zevende opeenvolgende kwartaal van omzetdaling, publiceerde de foodretailer ook een onthutsend winstcijfer: de winst voor belasting over de eerste jaarhelft van het lopende boekjaar ligt liefst 18 procent lager.

 

Winst daalt driemaal sneller

De strohalm die Sainsbury's grijpt, is het gegeven dat het slechte nieuws in recente kwartalen net iets minder slecht is. En dat is – in theorie – vooruitgang. Zo was het eerste kwartaal van Sainbury's in boekjaar 2015/16 heel slecht, met een identieke omzet die 2,1 procent daalde. Het tweede kwartaal van de derde Britse retailer was ietsje minder slecht, met een 1,1 procent daling van de identieke omzet. Per saldo lag de identieke omzet voor het halve jaar 1,6 procent lager dan in de eerste jaarhelft van boekjaar 2014/15.

 

Met de halfjaarcijfers publiceert Sainsbury's echter ook de winstcijfers. Dat was schrikken, want de winst voor belasting daalde liefst 18 procent. Dit is bijna drie maal zo slecht als in de eerste jaarhelft van boekjaar 2014/15, toen Sainsbury's een 6,3 procent lagere winst voor belasting rapporteerde. Op winstniveau kan de retailer dus niet meer steunen op de redenering dat het weliswaar slecht gaat, maar iets minder slecht dan eerder. Sterker, de winstdaling is een regelrecht drama. En dat in de aanloop naar kerst, dat in het belangrijke derde kwartaal valt.

 

Sainsbury's heeft 150 miljoen Britse pond (210 miljoen euro) geïnvesteerd in permanente prijsverlagingen om tegenwicht te bieden aan de Britse divisies van Aldi en Lidl, die steeds meer klanten voor zich weten te winnen. Door deze investering groeide volgens Sainsbury's het aantal transacties met drie procent en het verkochte volume met één procent, maar tegen lagere structurele en promotionele prijzen drukt dit - zoals wel gebleken is - de winst.

 

'Small is beautiful'

Het probleem voor Sainsbury's – en voor de overige grote retailers – is het feit dat hun ruggengraat van grote supermarkten steeds minder interessant is voor de meeste Britse shoppers. Vandaar ook dat Sainsbury's naast haar 741 gemakswinkels – die in het eerste halve jaar 11 procent meer winst boekten en waaraan de retailer 11 locaties toevoegde – nu ook een nieuw format van micro-winkels test.

 

Daarnaast doet de retailer in zes supermarkten een test om klanten sneller van dienst te zijn, door in de winkelindeling een kort gemaksrondje met een snelle kassatransactie aan te bieden. Een soort gemakswinkel binnen de supermarkt.

 

Dit laatste is een compromis-oplossing van een supermarktorganisatie die weet dat grote winkels minder interessant zijn voor klanten, die – mede door de groeiende online omzet maar ook door de vergrijzing – daar steeds minder de weekboodschappen doen. De keuze valt steeds vaker op kleinere, dichter bij huis gelegen winkels (gemakswinkels en discountwinkels) en op online. Waar het in het verleden draaide om voortdurende vergroting van fysieke winkelformats, bewandelt Sainsbury – net als andere retailers – nu de omgekeerde weg: kleiner is plots beter.

 

Online en non-food groeien

De online omzet van Sainsbury's nam met 7 procent toe, terwijl het aantal online bestellingen met 14 procent groeide. De waarde van de gemiddelde online bestelling neemt dus niet toe. Sainsbury's moet het met name hebben van non-food, zoals huishoudelijke artikelen, financiële services van Sainsbury's Bank en kleding.

 

Zo is het kledingmerk Tu – dat in de zes testsupermarkten ook meer ruimte krijgt – heel populair onder de klanten van Sainsbury's. De verkopen van Tu groeiden in het halve jaar tot eind september 2015 met 10 procent. Hoewel dit een klantentrekker voor de winkels is, biedt Sainsbury's sinds augustus Tu ook online aan.

 

Premium-pudding moet kerstshoppers lokken

Toch zal Sainsbury's het, met de feestdagen in aantocht, vooral van de levensmiddelenomzet in de fysieke winkels moeten hebben. Daar is de druk het grootst. Hoewel de totale levensmiddelenverkopen bij de retailer met bijna een procent zijn gedaald, wijst Sainsbury's op de toenemende populariteit van de exclusieve huismerkrange Taste the Difference. Daarvan groeide het verkochte volume met twee procent. Bovendien is de range bekroond door de Britse vereniging van huisvrouwen.

 

Hoewel Britse consumenten volgens Sainsbury's wat meer te besteden hebben, geven ze die extra's vooralsnog niet in supermarkten uit. "De markt blijft dus extreem uitdagend", waarschuwt topman Mike Coupe, die niettemin voor de kerst zijn hoop vestigt op de kracht van Sainsbury's kwaliteitslabel. "We boeken vooruitgang en we kijken vooruit naar een prachtige kerst waarin we onze klanten fantastische producten en goede waar voor hun geld bieden. Onze kerstpudding, voorzien van een laagje met 18 maanden gerijpte cognac, zal zeker tot de favorieten van onze klanten behoren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.