Halfjaarwinst Tesco gedaald ondanks omzetstijging

Halfjaarwinst Tesco gedaald ondanks omzetstijging

Halfjaarwinst Tesco gedaald ondanks omzetstijging
(c) Tesco PLC

De Britse retailer Tesco had goed en slecht nieuws over het voorbije halfjaar: de totale omzet steeg met 1%, maar de nettowinst ging wel achteruit. Maar, zo meldt de supermarktketen: “We liggen op koers om de winstdoelstellingen van dit jaar te halen”.

27,8 miljard euro omzet

Tesco zag zijn totale groepsomzet stijgen met 3,3% tot 24,4 miljard pond, een slordige 27,8 miljard euro. Op vergelijkbare basis bedraagt de groei 1%, op zijn Britse thuismarkt zag de keten de verkoop met 0,6% aandikken. “We hebben sterke vooruitgang geboekt in het eerste halfjaar met meer omzet op vergelijkbare basis”, zegt CEO Dave Lewis (foto).

 

De topman wijst erop dat Tesco competitiever is geworden: “De prijzen liggen meer dan 6% lager dan twee jaar geleden en ons aanbod is aantrekkelijker. Onze nieuwe labels presteren beter dan verwacht.” Tesco wijst erop dat de klantentevredenheid gestegen is van 51% in het boekjaar 2015/15 naar 78% het voorbije halfjaar.

 

De nettowinst vóór belastingen kwam over het voorbije halfjaar wel lager uit: 71 miljoen Britse pond tegenover 99 miljoen pond in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is een daling met 28,3%. Het concern zet zijn schuldafbouw ook naarstig voort: tegenover vorig jaar is de schuldenberg met 49,3% verminderd. Al staat er nog altijd zo’n 4,4 miljard pond (omgerekend 5 miljard euro) aan schulden uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.