Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties | RetailDetail

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties

Hamburgerketen Manhattn's opteert voor iconische locaties
Manhattns Groenplaats

De opmars van de 'betere burger' gaat verder. Na twee Brusselse vestigingen opent Manhattn's op 16 juni zijn derde restaurant, in een prominent pand aan de Groenplaats in Antwerpen. 

New Yorkse inspiratie

Manhattn's onderscheidt zich van andere premium burgerketens door de New Yorkse insteek en de sterke visuele identiteit. De inspiratie haalde initiatiefnemer Jerome Vandermeulen immers in het Meatpacking District in New York, waar hij twee jaar werkte voor de Belgische foodtruck Wafels & Dinges. Voor de culinaire kant van de zaak schakelde hij zijn broer Philippe in, die een diploma van de hotelschool op zak heeft.

 

In 2014 openden de ondernemers een eerste vestiging in de Brusselse Louizalaan, een jaar later volgde nummer twee in de Henri Mausstraat (aan de Beurs). Nu is dus Antwerpen aan de beurt, in een opvallend hoekpand aan de Groenplaats, dat vele jaren leegstond en grondig verbouwd werd. “Dit is onze ultieme flagshipstore”, zegt Jerome Vandermeulen. “De Groenplaats evolueert in de positieve zin en de link met de Nationalestraat en de Kammenstraat in de creatieve modewijk vinden we belangrijk.”

 

Geen 'burgeroorlog'

Of Manhattn's niet vreest voor een overaanbod aan premium burgerrestaurants? “Helemaal niet. Je vindt toch ook overal steak-friet op de kaart? Mensen eten dat nu eenmaal graag. Elk hamburgerconcept heeft zijn eigen positionering en de markt is groot genoeg. Van een 'burgeroorlog' is zeker geen sprake.” Toch koestert Vandermeulen geen al te grote expansieplannen. “Small is beautiful. We willen liever een beperkt aantal dingen heel goed doen. Vandaar ook de beknopte menukaart. We gaan voor een klein aantal iconische locaties. In België zie ik nog potentieel voor misschien twee bijkomende vestigingen. In Gent, bijvoorbeeld.” 

 

De huisstijl van Manhattn's werd ontworpen door Pinkeye Designstudio. “In Antwerpen presenteren we een volwassen versie van het concept dat we eerder in Brussel hebben neergezet,” vertelt creatief directeur Ruud Belmans. “We gebruiken typische art deco-elementen zoals je die in de architectuur in Manhattan terugvindt, bijvoorbeeld in de Chrysler Building: stalen balken, roosters, brandtrappen, bakstenen muren… Van de comic stripfiguren zijn we afgestapt en de al te dominante geel-zwarte kleurzetting hebben we wat afgezwakt.”

 

Manhattn's Groenplaats heeft 150 zitplaatsen op twee etages, plus nog eens 50 plaatsen op het terras. De zaak is zeven dagen op zeven open van 11u30 tot 22u30. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.