Heel wat voedseletiketten niet correct | RetailDetail

Heel wat voedseletiketten niet correct

Heel wat voedseletiketten niet correct
http://www.shutterstock.com/nl/pic-286414586/

Uit onderzoek van de FOD Economie blijkt dat heel wat voedseletiketten niet de juiste informatie bevatten. Er werden in totaal 464 controles uitgevoerd en daarbij werden er maar liefst 81 overtredingen ontdekt.

 

Zware sancties

Volgens de FOD Economie komen het meeste fouten voor bij voorverpakte voeding. “De producten waar men het meest inbreuken vaststelt, zijn fruit, groenten en vis, in de mate dat die producten (ook niet voorverpakt) verplicht geëtiketteerd moeten zijn”, klinkt het bij de FOD Economie.

 

Foute etiketten kunnen tot zware sancties leiden. Zo is de maximumsanctie een boete van 150.000 euro. Bij de meeste inbreuken volgde er slechts een tik op de vinger en de vraag om het etiket aan te passen, maar dertien inbreuken leidden tot een dossier bij het parket.

 

De fouten op de etiketten variëren van een foute taal op het etiket, de foute plaatsaanduiding voor de herkomst van het product tot het vernoemen van een fout product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.