Heel wat voedseletiketten niet correct | RetailDetail

Heel wat voedseletiketten niet correct

Heel wat voedseletiketten niet correct
http://www.shutterstock.com/nl/pic-286414586/

Uit onderzoek van de FOD Economie blijkt dat heel wat voedseletiketten niet de juiste informatie bevatten. Er werden in totaal 464 controles uitgevoerd en daarbij werden er maar liefst 81 overtredingen ontdekt.

 

Zware sancties

Volgens de FOD Economie komen het meeste fouten voor bij voorverpakte voeding. “De producten waar men het meest inbreuken vaststelt, zijn fruit, groenten en vis, in de mate dat die producten (ook niet voorverpakt) verplicht geëtiketteerd moeten zijn”, klinkt het bij de FOD Economie.

 

Foute etiketten kunnen tot zware sancties leiden. Zo is de maximumsanctie een boete van 150.000 euro. Bij de meeste inbreuken volgde er slechts een tik op de vinger en de vraag om het etiket aan te passen, maar dertien inbreuken leidden tot een dossier bij het parket.

 

De fouten op de etiketten variëren van een foute taal op het etiket, de foute plaatsaanduiding voor de herkomst van het product tot het vernoemen van een fout product.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.