Heineken dankt warm weer voor goede resultaten | RetailDetail

Heineken dankt warm weer voor goede resultaten

Heineken dankt warm weer voor goede resultaten

De Nederlandse brouwerijgroep Heineken heeft in het derde kwartaal beter dan verwachte resultaten gehaald. Dat heeft het bedrijf voor een groot stuk te danken aan de warme zomer in Europa, die de verkoop van bier omhoog stuwde.

Groei ver boven verwachtingen

Heineken haalde in het derde kwartaal een omzet van 5,5 miljard euro, liefst 7,5% meer dan een jaar eerder en een flink stuk hoger dan de verwachtingen van analisten, die een omzetstijging van 3,9% hadden voorspeld. Ook het volume groeide met 5,4%, terwijl analisten een groei van slechts 2,6% hadden voorzien.

 

Die sterke groei is voor een deel te danken aan het warme weer in Europa tijdens de zomer, maar ook in Noord- en Zuid-Amerika en in Azië was er sprake van groei. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa stagneerde de verkoop.

 

In de eerste negen maanden van het jaar samen maakte Heineken een nettowinst van 1,78 miljard euro. Vorig jaar strandde het nog op 1,09 miljard euro voor dezelfde periode.

 

Heineken zegt wel te stoppen met het inkoopprogramma van eigen aandelen. Het was de bedoeling dat het voor een totaal van 750 miljoen euro aan aandelen ging terugkopen, maar het besluit nu te stoppen bij een bedrag van 365 miljoen euro. Heineken wil nu meer geld gaan steken in overnames: zo telde het onlangs 700 miljoen euro neer voor een meerderheidsbelang in het Jamaicaanse Desnoes & Geddes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.