Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman | RetailDetail

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

Heineken-dochter Alken-Maes krijgt Belgische topman

De Belg Edwin Botterman wordt volgende maand de managing director van Alken-Maes, de Belgische dochter van de Nederlandse brouwerij Heineken. Hij volgt er de Nederlander Erik van de Ven op, die terugkeert naar het moederbedrijf in Amsterdam.

Stoelendans

Na drie jaar krijgt Alken-Maes, brouwer van onder andere Maes Pils, Cristal, Grimbergen, Affligem, Mort Subite en Ciney, opnieuw een Belg als ‘managing director’: Edwin Botterman. Die was de voorbije zes jaar verantwoordelijk voor Heineken in Italië en was eerder al voor het Nederlandse concern aan de slag in La Réunion, Centraal-Afrika en Roemenië.

 

Botterman volgt bij België’s op één na grootste brouwer (na AB InBev) de Nederlander Erik van de Ven op. Die leidde Alken-Maes sinds 2013 en keert terug naar Heineken in Amsterdam. “Ik kijk met een voldaan gevoel terug, maar eveneens met een gerust hart vooruit. Met de aanstelling van Edwin ben ik er van overtuigd dat Alken-Maes zijn rol van innovatieve challenger ook de komende jaren kracht zal weten bijzetten”, aldus de afscheidnemende topman.

 

Alken-Maes brouwt elk jaar 1,4 miljoen hectoliter bier en boekt een omzet van om en bij de 200 miljoen euro. Er werken 500 mensen. Naast het hoofdkantoor in Mechelen beschikt Alken-Maes over drie brouwerijen (in Alken, Opwijk en Kobbegem) en drie distributieplatformen (in Mechelen, Wellen en Middelkerke).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.