Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa | RetailDetail

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa
Foto: Physics_joe / Shutterstock.com

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

 

Azië en Amerika groeimotoren

Hun groei hebben Nederlandse brouwerijgroepen Bavaria en Heineken vooral te danken aan expansie buiten Europa: bij Bavaria presteerden Noord- en Zuid-Amerika vorig jaar goed, terwijl voor Heineken het late nieuwjaar in Azië een belangrijke groeimotor was in het eerste kwartaal van 2018. 

 

Heineken tekende in de eerste drie maanden van dit jaar een dubbelcijferige groei op in Vietnam (de op één na grootste markt van de groep) en in Brazilië. Ook de Russen dronken meer bier, net als de Amerikanen dankzij het vroege paasfeest. In Europa was het vroege Pasen nochtans net een nadeel: volgens de bierproducent was het er nog te koud om voor frisse biertjes te gaan.

 

In Afrika profiteren zowel Heineken als Bavaria van groei in Ethiopië. Bavaria begon er vorig jaar zelfs de productiecapaciteit van het lokaal gebrouwen bier Habesha uit te breiden, zodat het landelijke dekking kan krijgen. Overheidsreguleringen bemoeilijkten daarentegen de bierverkoop in andere Afrikaanse landen.

 

Toenemende concurrentie en promotiedruk thuis

In Nederland blijft de situatie uitdagend, klinkt het eensgezind: “In de thuismarkt worden we geconfronteerd met toenemende concurrentie, aanhoudende promotiedruk in supermarkten en kortingsdruk in de horeca”, aldus Jan-Renier Swinkels, bestuursvoorzitter van Bavaria. De bierproducent verliest er dan ook marktaandeel. In België presteerden La Trappe en Cornet wel zeer goed. Bij Heineken was West-Europa de zwakst presterende regio: de verkoopvolumes daalden er met 1,7% in het eerste kwartaal van 2018.

 

Bavaria maakt over 2018 nog niks bekend, maar draaide vorig jaar voor het derde jaar op rij wel een recordomzet: de netto-omzet kwam uit op 659 miljoen euro (+6,5%). Het bedrijfsresultaat eindigde op 41,1 miljoen euro, 4,7 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Dat was volgens het bedrijf te wijten aan investeringen in alle brouwerijen.

 

Heineken blijft bij zijn winstprognose voor 2018: de brouwerijgroep verwacht de winstmarge met 25 basispunten te verbeteren, maar vreest dat wisselkoerseffecten een negatieve impact van 200 miljoen euro zullen hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.