Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt | RetailDetail

Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt

Heineken en Carlsberg hebben vertrouwen in Aziatische markt

Zowel Heineken als Carlsberg, na AB InBev en SABMiller de grootste brouwers ter wereld, verwachten dit jaar een hogere winst dankzij een stijgende vraag in Vietnam en het zuidoosten van Azië.

 

Dalende olieprijzen

De stijgende vraag in die gebieden moet ervoor zorgen dat de tegenvallende resultaten in Rusland en China geen al te groot effect zullen hebben op de winst van de twee bierbrouwers. In Rusland, en andere olieproducerende landen zoals Nigeria, is de verkoop van bier immers teruggevallen door de teleurstellende prijzen van olie. Die is sinds februari van vorig jaar met 40 procent gedaald, wat een zware klap was voor de economie in die landen.

 

In China is de economische groei dan weer sterk vertraagd, wat niet alleen zijn effect heeft op de verkoop van bier, maar ook nazindert in andere sectoren. Andere Aziatische markten maken dan weer een opmars, waardoor de terugval in China tenietgedaan wordt door de inkomsten uit andere landen.

 

Carlsberg onder druk in Europa

Het voorbije jaar is de winst van Heineken gegroeid naar bijna 2 miljard euro, dat is een stijging van 16 procent. Ook de omzet steeg met meer dan 6,5 procent naar 20 miljard euro. In Azië groeide de omzet met 6 procent, terwijl er in Europa een omzetstijging van 1 procent was.

 

Bij Carlsberg waren de cijfers iets minder positief. De omzet steeg er wel naar 65 miljard Deense kroon (bijna 9 miljard euro), toch werd 4 procent minder bier verkocht dan in 2014. Daardoor daalde ook de nettowinst met 17 procent. Vooral in West- en Oost-Europa stonden de resultaten van Carlsberg onder druk. Daarnaast wordt er bij het Deense bedrijf ook werk gemaakt van een herstructurering, waarbij jobs verloren gaan en brouwerijen gesloten worden. In maart van dit jaar wil Carlsberg een nieuwe strategie voor groei uit de doeken doen.

 

Zowel Carlsberg als Heineken staan vanaf de tweede helft van het jaar voor een nog grotere uitdaging, want dan moet de fusie tussen AB InBev en SABMiller helemaal rond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.