Heineken overtreft verwachtingen | RetailDetail

Heineken overtreft verwachtingen

Heineken overtreft verwachtingen

Drankenproducent Heineken heeft in het boekjaar 2016 een geconsolideerde omzet van 20,8 miljard euro gehaald: dat is 1,4% meer dan een jaar eerder en bovendien beter dan de verwachtingen van analisten.

“Sterke resultaten”

De organische omzetgroei bij Heineken was zelfs 4,8% en het verkochte volume steeg met 3%. Vooral in Amerika, Azië en Europa waren er goede prestaties: in Azië steeg het verkochte volume zelfs met 17,9%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa blijven de marktomstandigheden moeilijk. Vooral in Vietnam en Mexico groeide Heineken sterk, terwijl Nigeria, Congo en Rusland het moeilijk blijven hebben. “We hebben sterke resultaten afgeleverd in 2016”, zegt CEO Jean-François van Boxmeer toch.

 

De aangepaste operationele winst steeg met 4,7% naar 3,54 miljard euro en kwam zo hoger uit dan de verwachtingen. De nettowinst daalde wel fors met 18,6% naar 1,54 miljard euro, grotendeels door een afschrijving van 286 miljoen euro in Congo en door de verkoop van Empaque in Mexico in 2015, die toen 379 miljoen euro opbracht.

 

Ook voor 2017 verwacht Heineken omzet- en winstgroei, al houdt het wel rekening met moeilijke marktomstandigheden en negatieve wisselkoerseffecten. Heineken moet ook nog afwachten wat het effect is van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump, die het handelsakkoord met Mexico wil heronderhandelen. Dat kan slecht nieuws zijn voor Heineken, dat heel wat exporteert van Mexico naar de Verenigde staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.