Heineken rekent op daling van de groei | RetailDetail

Heineken rekent op daling van de groei

Heineken rekent op daling van de groei

Het Nederlandse Heineken heeft de groeiverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De eerste maanden van het jaar verliepen zo ongunstig voor de brouwer, dat dit invloed gaat hebben op de cijfers over het hele jaar.

Vooral Heineken zelf verkocht minder

De autonome omzet daalde in het eerste kwartaal met 2,7 procent. Het volume daalde met hetzelfde percentage naar 46,6 miljoen hectoliter, vooral omdat de verkopen van het merk Heineken met 4,7 procent daalden. De onderneming denkt over het hele jaar nog wel positieve cijfers te schrijven, maar denkt dat deze lager gaat uitvallen dan in 2012.

 

In het eerste kwartaal had Heineken veel last van het aanhoudende winterweer in Europa, waar door de crisis toch al minder buiten de deur wordt geconsumeerd. Daarnaast had het concern internationaal te maken met een hoge inflatie in Nigeria, tegenvallende verkopen in Mexico en de accijnsverhoging in Frankrijk. Volgens financieel topman Rene Hooft Graafland zijn marges en marktaandelen van Heineken in de eerste drie maanden niet gedaald, wat vertrouwen geeft in herstel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.