Heineken rekent op daling van de groei | RetailDetail

Heineken rekent op daling van de groei

Heineken rekent op daling van de groei

Het Nederlandse Heineken heeft de groeiverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De eerste maanden van het jaar verliepen zo ongunstig voor de brouwer, dat dit invloed gaat hebben op de cijfers over het hele jaar.

Vooral Heineken zelf verkocht minder

De autonome omzet daalde in het eerste kwartaal met 2,7 procent. Het volume daalde met hetzelfde percentage naar 46,6 miljoen hectoliter, vooral omdat de verkopen van het merk Heineken met 4,7 procent daalden. De onderneming denkt over het hele jaar nog wel positieve cijfers te schrijven, maar denkt dat deze lager gaat uitvallen dan in 2012.

 

In het eerste kwartaal had Heineken veel last van het aanhoudende winterweer in Europa, waar door de crisis toch al minder buiten de deur wordt geconsumeerd. Daarnaast had het concern internationaal te maken met een hoge inflatie in Nigeria, tegenvallende verkopen in Mexico en de accijnsverhoging in Frankrijk. Volgens financieel topman Rene Hooft Graafland zijn marges en marktaandelen van Heineken in de eerste drie maanden niet gedaald, wat vertrouwen geeft in herstel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.