Heineken rekent op daling van de groei

Heineken rekent op daling van de groei

Het Nederlandse Heineken heeft de groeiverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De eerste maanden van het jaar verliepen zo ongunstig voor de brouwer, dat dit invloed gaat hebben op de cijfers over het hele jaar.

Vooral Heineken zelf verkocht minder

De autonome omzet daalde in het eerste kwartaal met 2,7 procent. Het volume daalde met hetzelfde percentage naar 46,6 miljoen hectoliter, vooral omdat de verkopen van het merk Heineken met 4,7 procent daalden. De onderneming denkt over het hele jaar nog wel positieve cijfers te schrijven, maar denkt dat deze lager gaat uitvallen dan in 2012.

 

In het eerste kwartaal had Heineken veel last van het aanhoudende winterweer in Europa, waar door de crisis toch al minder buiten de deur wordt geconsumeerd. Daarnaast had het concern internationaal te maken met een hoge inflatie in Nigeria, tegenvallende verkopen in Mexico en de accijnsverhoging in Frankrijk. Volgens financieel topman Rene Hooft Graafland zijn marges en marktaandelen van Heineken in de eerste drie maanden niet gedaald, wat vertrouwen geeft in herstel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top