Heineken zet stap naar Braziliaanse markt met aankoop Brasil Kirin | RetailDetail

Heineken zet stap naar Braziliaanse markt met aankoop Brasil Kirin

Heineken zet stap naar Braziliaanse markt met aankoop Brasil Kirin
Shutterstock

Heineken heeft de aankoop afgerond van de Brasil Kirin Holding en kan nu ook zijn aanval inzetten op de derde grootste biermarkt ter wereld en een thuisbasis van grote concurrent AB InBev.

Tweede grootste in Brazilië

Het belangrijkste bier van Brasil Kirin is Schin, maar het verkoop ook merken als Baden Baden, Devassa en Kirin Ichiban. Kirin is een dochterbedrijf van het Japanse Kirin Holdings Company, waarmee Heineken midden februari al een akkoord had gesloten voor een bedrag van ongeveer 630 miljoen euro.

 

Voor Heineken is de overname een belangrijke stap in de derde grootste biermarkt ter wereld, na China en de Verenigde Staten. Bovendien krijgt het een grotere houvast in de tweede thuismarkt van grote concurrent AB InBev.

 

Heineken maakte in 2010 voor het eerste de stap naar Brazilië met de overname van Fomento Económico Mexicano. Momenteel heeft het zelf al een marktaandeel van 10% in het land, waar het vijf brouwerijen heeft. Brasil Kirin heeft zelfs twaalf productiefaciliteiten in Brazilië en een sterk netwerk in het noorden en noordoosten van Brazilië, waar Heineken zelf minder aanwezig is. Kirin heeft in Brazilië een marktaandeel van 9%.

 

Met een marktaandeel van een kleine 20% wordt Heineken nu de tweede grootste brouwer in Brazilië, maar wel nog op grote afstand van de 65% van AB InBev.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.