Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage | RetailDetail

Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage

Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage

Het Groningse garnaal- en schelpdierenconcern Heiploeg zou zijn Belgische diepvriesdochter Morubel in de etalage hebben gezet. De verkoop zou wel nog "in een beginfase" zitten.

Verkoop in beginfase

Volgens de Belgische krant De Tijd heeft Heiploeg aan Rabo Securities de opdracht gegeven om uit te kijken naar een koper voor Morubel, dat vorig boekjaar een omzet van 80,4 miljoen euro draaide en sinds 1999 eigendom van Heiploeg is. Toen kochten de Groningers het Oostendse bedrijf van het Britse beursgenoteerde voedingsconcern Albert Fisher.

 

Heiploeg was jarenlang in handen van investeringsgroep Gilde, die de groep uitbouwde tot de toonaangevende garnalenleverancier in Europa en het Europese nummer 1 voor Noordzeegarnalen. De 2.500 werknemers verwerken jaarlijks ongeveer 35 miljoen kg eindproducten, goed voor een groepsomzet van bijna 300 miljoen euro.

 

De ambitieuze overnamepolitiek heeft echter ook een keerzijde: de voorbije jaren stapelden de schulden zich dermate op dat de kredietverstrekkende banken zich vorig jaar genoodzaakt zagen een deel van de uitstaande schuld om te zetten in aandelen. Sindsdien zwaaien Rabobank en ABN Amro en hun IJslandse collega Landsbanski de plak bij Heiploeg Group.

 

Monsterboete

Heiploeg kwam eind november nog zwaar in opspraak toen het samen met drie collega's een boete kreeg wegens prijsafspraken en kartelvorming. Onder meer Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse consumenten zouden daardoor tussen 2000 en 2009 hun Noordzeegarnalen te duur hebben betaald.

 

Heiploeg zelf moet liefst 27 miljoen ophoesten, maar ging intussen wel in beroep tegen de beslissing van de Europese Commissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.