Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage | RetailDetail

Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage

Heiploeg zet Belgische dochter Morubel in de etalage

Het Groningse garnaal- en schelpdierenconcern Heiploeg zou zijn Belgische diepvriesdochter Morubel in de etalage hebben gezet. De verkoop zou wel nog "in een beginfase" zitten.

Verkoop in beginfase

Volgens de Belgische krant De Tijd heeft Heiploeg aan Rabo Securities de opdracht gegeven om uit te kijken naar een koper voor Morubel, dat vorig boekjaar een omzet van 80,4 miljoen euro draaide en sinds 1999 eigendom van Heiploeg is. Toen kochten de Groningers het Oostendse bedrijf van het Britse beursgenoteerde voedingsconcern Albert Fisher.

 

Heiploeg was jarenlang in handen van investeringsgroep Gilde, die de groep uitbouwde tot de toonaangevende garnalenleverancier in Europa en het Europese nummer 1 voor Noordzeegarnalen. De 2.500 werknemers verwerken jaarlijks ongeveer 35 miljoen kg eindproducten, goed voor een groepsomzet van bijna 300 miljoen euro.

 

De ambitieuze overnamepolitiek heeft echter ook een keerzijde: de voorbije jaren stapelden de schulden zich dermate op dat de kredietverstrekkende banken zich vorig jaar genoodzaakt zagen een deel van de uitstaande schuld om te zetten in aandelen. Sindsdien zwaaien Rabobank en ABN Amro en hun IJslandse collega Landsbanski de plak bij Heiploeg Group.

 

Monsterboete

Heiploeg kwam eind november nog zwaar in opspraak toen het samen met drie collega's een boete kreeg wegens prijsafspraken en kartelvorming. Onder meer Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse consumenten zouden daardoor tussen 2000 en 2009 hun Noordzeegarnalen te duur hebben betaald.

 

Heiploeg zelf moet liefst 27 miljoen ophoesten, maar ging intussen wel in beroep tegen de beslissing van de Europese Commissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.