Heisa om stuntpromoties bij Intermarché | RetailDetail

Heisa om stuntpromoties bij Intermarché

Heisa om stuntpromoties bij Intermarché

In Frankrijk veroorzaakt Intermarché flink wat deining met kortingen van 70% op grote merken. Niet zonder gevolgen: shoppers gaan met elkaar op de vuist, fabrikanten distantiëren zich en de overheid onderzoekt de zaak.

 

Verkoop met verlies

Naar aanleiding van een meer dan stevige prijskorting op Nutella (1,41 euro in plaats van 4,70 euro voor een pot van 950g!) ontstonden vorige week ware vechtpartijen in enkele winkels van de supermarktketen Intermarché. Het is niet de eerste en ook niet de enige keer dat de winkelketen uitpakt met dit soort prijskortingen. In het kader van “de vier goedkoopste weken van Frankrijk” was er een week eerder al 70% korting op Perrier, en deze en volgende week is het de beurt aan Pampers Baby-Dry en aan Carte Noire-koffie.

 

De retailer krijgt flink wat gratis media-aandacht en stelt zijn prijsimago scherp met deze acties, maar opent gewild of ongewild ook een maatschappelijk debat. Een korting van wel 70% kan immers niet anders dan leiden tot verkoop met verlies, en dat is in Frankrijk (net als in België) verboden. Tenzij het om solden zou gaan, want dan mag het wel. Maar Nutella is niet bepaald een seizoensproduct…  

 

Waardevernietiging

Fabrikant Ferrero distantieerde zich meteen van de stunt: “Deze promotie was een eenzijdige beslissing van het enseigne. Wij betreuren deze operatie en haar gevolgen”, luidde het. Ook de vereniging van voedingsfabrikanten ANIA is niet gelukkig met de situatie.

 

De timing van de actie is bovendien vrij ongelukkig, aangezien de Franse regering zich net nu heeft voorgenomen om de prijzenoorlog aan te pakken en prijskortingen te beperken tot maximaal 34% van de aankoopprijs door de retailer. Minister van landbouw Stéphane Travert heeft zich al verontwaardigd getoond en spreekt van waardevernietiging. De DGCCRF (het agentschap dat waakt over consumptie, concurrentie en fraudebestrijding) gaat een onderzoek instellen. En de consumentenorganisatie CLCV waarschuwt shoppers voor bedrieglijke promoties. Kortom, het onderwerp ligt meer dan ooit op tafel…

 

Voor alle duidelijkheid: in de Belgische winkels van Intermarché lopen deze stuntpromoties niet, tot nader order. Al laten de musketiers zich ook hier niet onbetuigd inzake promoties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.