Helft prijs kipfilet niet gerelateerd aan productie | RetailDetail

Helft prijs kipfilet niet gerelateerd aan productie

Helft prijs kipfilet niet gerelateerd aan productie

Consumenten betaalden in 2014 gemiddeld 8,17 euro voor een kilo kipfilet, terwijl boeren slechts 0,89 euro krijgen voor een kilo vleeskuikens die naar de slachterij gaan. In totaal gaat de prijs dus bijna maal tien van boer tot consument.

Prijs maal tien

Ongeveer 44% van de prijs voor een kipfilet die de consument koopt is niet gerelateerd aan het productieproces. Die prijsverhogingen zijn te wijten aan andere zaken zoals btw, de handelsmarges en het afdekken van handelsrisico's, schrijft het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

"De prijsverschillen in de productieketen, van vleeskuiken naar kipfilet worden deels verklaard doordat het product nog wordt bewerkt. De kipfilet is het duurste stukje van de kip. Een vleeskuiken bestaat voor zo'n 20 procent uit kipfilet. Eén kilo kipfilet komt uit ongeveer vijf kilo vleeskuikens. Van vleeskuikens worden ook diverse andere delen gebruikt, bijvoorbeeld de vleugels, poten en organen", schrijft het CBS in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.