Helft prijs kipfilet niet gerelateerd aan productie | RetailDetail

Helft prijs kipfilet niet gerelateerd aan productie

Helft prijs kipfilet niet gerelateerd aan productie

Consumenten betaalden in 2014 gemiddeld 8,17 euro voor een kilo kipfilet, terwijl boeren slechts 0,89 euro krijgen voor een kilo vleeskuikens die naar de slachterij gaan. In totaal gaat de prijs dus bijna maal tien van boer tot consument.

Prijs maal tien

Ongeveer 44% van de prijs voor een kipfilet die de consument koopt is niet gerelateerd aan het productieproces. Die prijsverhogingen zijn te wijten aan andere zaken zoals btw, de handelsmarges en het afdekken van handelsrisico's, schrijft het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

"De prijsverschillen in de productieketen, van vleeskuiken naar kipfilet worden deels verklaard doordat het product nog wordt bewerkt. De kipfilet is het duurste stukje van de kip. Een vleeskuiken bestaat voor zo'n 20 procent uit kipfilet. Eén kilo kipfilet komt uit ongeveer vijf kilo vleeskuikens. Van vleeskuikens worden ook diverse andere delen gebruikt, bijvoorbeeld de vleugels, poten en organen", schrijft het CBS in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.