HelloFresh koopt Amerikaanse concurrent en groeide sterk in 2017 | RetailDetail

HelloFresh koopt Amerikaanse concurrent en groeide sterk in 2017

HelloFresh koopt Amerikaanse concurrent en groeide sterk in 2017
Foto: ThomasDeco / Shutterstock.com

HelloFresh zag vorig jaar zijn omzet met 52% omhoog gaan. De dienst voor maaltijdboxen komt ook weer dichter bij het break-evenpunt: eind dit jaar zal er voor het eerst winst zijn, voorspelt het Duitse bedrijf.

 

Dichter bij break-even

In het laatste kwartaal zal de winst van de ‘core business’ van HelloFresh het nulpunt bereiken, beweert de Duitse maaltijddienst. “2017 was ons succesvolste jaar tot nu toe. We hebben niet alleen een succesvolle beursgang achter de rug, maar we hebben ook onze kerncijfers significant verbeterd”, zegt medeoprichter en CEO Dominik Richter.

 

Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 904,9 miljoen euro, in vergelijking met 597 miljoen euro in 2016. De grootste omzetstijging tekende het in het laatste kwartaal van 2017 op, toen de omzet met 59% steeg naar 252,8 miljoen euro. Ook wist de maaltijdboxleverancier zijn verliezen terug te dringen: HelloFresh eindigde het jaar met een EBITDA van 70,1 miljoen euro in het rood, ten opzichte van 82,6 miljoen euro onder nul in 2016.

 

Overname Green Chef Corporation in de VS

In 2018 verwacht HelloFresh een omzettoename van 25 à 30%. De overname van Green Chef Corporation in de Verenigde Staten moet daarbij zo’n 15 miljoen dollar bijdragen (ruim 12 miljoen euro) aan de omzet van het tweede kwartaal. HelloFresh koopt namelijk de Amerikaanse maaltijddienst Green Chef, gespecialiseerd in biologische maaltijdpakketten, in een poging om marktleider in de VS Blue Apron naar de kroon te steken. 

 

HelloFresh is vandaag actief in tien landen en telde eind vorig jaar 1,45 miljoen actieve klanten. In het vierde kwartaal leverde het zo’n veertig miljoen maaltijdboxen aan consumenten. Sinds vorig jaar noteert het bedrijf ook op de beurs van Frankfurt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.