HelloFresh verwerft maaltijdproducent Factor75

Shutterstock.com

Maaltijdboxleverancier HelloFresh neemt in de Verenigde Staten Factor75 over, een bedrijf gespecialiseerd in gezonde kant-en-klaarmaaltijden.

 

Positie versterken

HelloFresh omschrijft de overname als “de volgende stap” in zijn groeiplan in de VS om zijn leidende positie te versterken en zijn totale markt uit te breiden. Het maaltijdpakketbedrijf zal maximaal 277 miljoen dollar (233 miljoen euro) betalen voor Factor75. Daarvan is 177 miljoen dollar (149 miljoen euro) meteen betaalbaar bij het afronden van de transactie. De rest van het bedrag, dat kan oplopen tot 100 miljoen dollar (84 miljoen euro), maakt deel uit van een zogenaamde earn-out regeling. De uiteindelijke verkoopprijs is met andere woorden deels afhankelijk van de toekomstige prestaties van Factor75.

 

HelloFresh groepeert nu vier foodmerken in de Verenigde Staten: naast het eigen merk gaat het om Factor75, EveryPlate (betaalbare maaltijdboxen) en Green Chef (meer gericht op gezonde voeding).

 

Als gevolg van de nieuwe overname zal HelloFresh een eerste kantoor hebben in het grootstedelijk gebied van Chicago, samen met vier productie- en fulfilmentfaciliteiten. Daar komt binnenkort nog een nieuwe faciliteit bij, die is uitgerust om jaarlijks voor meer dan 500 miljoen dollar (420 miljoen euro) aan bereide maaltijden te leveren.

 

Factor75 werd opgericht in 2013 en is gespecialiseerd in het leveren van verse, kant-en-klaarmaaltijden met een focus op gezondheid en welzijn. Voor heel 2020 verwacht het bedrijf een omzet van ongeveer 100 miljoen dollar (84 miljoen euro) te realiseren.