Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba | RetailDetail

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba
Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Technologieën uittesten

Het Nederlandse bedrijf is dan wel niet actief in China, toch zit het verveeld met de gelijke namen en hoopt het daar iets aan te kunnen doen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig. “Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen”, aldus woordvoerster Nathalie Kruger.

 

De Hema’s van Alibaba bieden dan ook een totaal andere ervaring. Klanten van die winkels doen al hun boodschappen via een app. Dat kunnen ze zowel thuis als in de winkel doen. Daarna rekenen ze af via Alipay en kunnen ze de boodschappen mee naar huis nemen. Online bestellingen wordne door medewerkers in de winkel verzameld en naar het bezorgcentrum naast de winkel gebracht. De winkel verkoopt ook versbereide maaltijden.

 

Volgens Alibaba is het dan ook niet de bedoeling dat Hema uitgroeit tot een grote keten, maar dienen de winkels vooral om nieuwe technologieën uit te testen. De resultaten zijn volgens Alibaba ook veelbelovend. Zo wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan en in winkels die al langer geopend zijn, stijgt dat zelfs tot meer dan 70 procent. Door de dubbelfunctie als magazijn voor online bestellingen zou er in de supermarkten drie tot vijf keer meer verkocht worden per vierkante meter dan bij een klassieke supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.