Herkemij mag opdracht bij Vion niet afmaken | RetailDetail

Herkemij mag opdracht bij Vion niet afmaken

Herkemij mag opdracht bij Vion niet afmaken

Vleesbedrijf Vion moet op zoek naar een nieuwe topman. CEO Michiel Herkemij werd verzocht per direct op te stappen, hij stond nochtans amper een jaar aan het hoofd van het noodlijdende bedrijf.

Vleesbedrijf moet reorganisatie voltooien

Herkemij nam op 15 janari 2014 de leiding van Vion op zich, kort nadat hij was moeten opstappen bij DE Master Blenders na een conflict over de te voeren strategie. Voordien werkte hij geruime tijd voor Heineken.

 

Bij Vion, dat in handen is van een boerencoöperatieve, kreeg Herkemij de dwingende opdracht het vleesbedrijf te reorganiseren. Financieel balanceerde het immers op het rand van het faillissement na een te drastische expansiepolitiek. Bovendien keek het ook aan tegen een commerciële uitdaging: aan een aantal afnemers had het met plastic vervuild vlees geleverd en anderen kregen zogenaamd biovlees, dat dit predikaat niet verdiende.

 

Herkemij werkte hierop een reorganisatieplan uit. In juli 2014 maakte Vion bekend vijf tot tien Duitse vestigingen te zullen sluiten in een poging om het bloeden te stelpen. De uitvoering van het plan zal nu echter door zijn opvolger moeten gebeuren, want volgens Vion is er nu behoefte aan iemand met een ander leidersprofiel. Herkemij gold als een merkenbouwer, terwijl Vion die niet had. Hij zei ook zelf geen vleesman te zijn.

 

In afwachting van de benoeming van een nieuwe topman neemt commissaris Tom Heidman de baan tijdelijk over. Hij heeft een verleden in de distributiesector als gewezen topman van C1000-supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.