Herstructurering duwt Carrefour Belgium diep in het rood

Carrefour hypermarkt

De Belgische divisie van Carrefour moest in 2018 een recordverlies van 55,6 miljoen euro slikken als gevolg van de zware herstructurering. Voorlopig is er bij de hypermarkten nog geen sprake van beterschap.

 

Structureel verlieslatend

Terwijl Carrefour Belgium in 2017 nog een nettowinst van 70 miljoen euro boekte, blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag dat in 2018 het verlies opliep tot wel 55,6 miljoen euro. Volgens De Tijd worden de rode cijfers grotendeels verklaard door de grote herstructurering die de retailer moest doorvoeren: die kostte 110 miljoen euro aan ontslagpremies en winkelsluitingen. De retailer nam afscheid van 1012 medewerkers. Ook in de cijfers voor 2019 zal de herstructurering zich laten voelen: pas in juni immers vielen de laatste ontslagen en werd de hypermarkt van Genk gesloten. Uit de halfjaarcijfers bleek recent dat de omzet in België blijft dalen.

 

Het grote pijnpunt bij Carrefour blijven de hypermarkten: die zijn al jaren structureel verlieslatend en volgens de directie verslechtert de situatie nog. De helft van de veertig hypermarkten zit in de rode cijfers: dat komt doordat consumenten hun non-food aankopen vaker online bestellen en zich voor voeding eerder begeven naar de prijsvechters (Aldi, Lidl of Colruyt) en naar kleinere buurtwinkelformules.

 

Expansieplannen

De keten werkt wel aan koerswijzigingen, maar die kosten tijd en geld: verschillende hypermarkten kregen al een grondige make-over met meer ruimte voor vers, bio en foodservice. De non-foodafdelingen worden ingeperkt, de organisatie in de winkels wordt herbekeken en selfscankassa’s dragen bij tot kostenbesparingen. Ook zet de retailer samenwerkingen op met externe partners, zoals parafarmacieketen Medi-Market. Het zal wellicht nog wel even duren tot die ingrepen ook tot betere cijfers leiden.

 

Daarnaast verlegt de groep de focus naar de kleinere winkelconcepten, Market, Express en het zopas geopende Carrefour Bio. De komende jaren wil Carrefour de ambitie nog verhogen en wel dertig winkels per jaar openen. Wel zal de retailer er ook geregeld moeten sluiten. In 2018 kwamen er netto maar acht winkels bij, de teller staat nu op 794.