Het grote belang van snacken op het werk

Het grote belang van snacken op het werk

Drukbezette mensen eten dagelijks lunch en tussendoortjes op het werk. Het belang van deze plek in het snackinguniversum kan niet worden overschat. 


Uit de automaat


Een steeds grotere rol is hier weggelegd voor de automaat. 7 op 10 consumenten haalt wel eens drank uit de automaat, één op twee wel eens een snack, zegt het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. Maar lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om iets uit de vendingmachine te halen. 


76% van de werkende mensen beschikt over een koelkast op het werk, 72% over een microgolfoven om iets op te warmen. 67% kan een koffieautomaat gebruiken, 57% een drankautomaat. Slechts 56% beschikt over een aparte plek om de lunch op te eten. 
 

Broodje halen


Meer dan 60% van de respondenten eet de lunch dan ook gewoon aan hun bureau, achter de PC. Een goede 20% eet op een aparte plek (bijvoorbeeld een koffiecorner), 13,5% kan terecht in de refter of cafetaria/bedrijfsrestaurant. 


50% heeft een bakker of broodjeszaak in de buurt, 44% heeft een winkel in de nabijheid om iets te kopen. Geen wonder dus dat meer dan de helft van de consumenten wel eens een broodje gaat halen tijdens de middagpauze. Eén op drie doet dat regelmatig, één op acht minstens wekelijks. Bijna de helft gaat wel eens een snelle hap eten in de omgeving, of zelfs een volwaardige warme maaltijd. 
 

Betaalbare faciliteit


De recessie heeft gemaakt dat nog maar weinig werkgevers financieel tussenkomen in ‘in home catering’ voor eigen personeel. Een bedrijfskeuken wordt door de meesten eerder aanzien als een kost in plaats van een faciliteit. Maar tegelijk roept elke organisatie hoe moeilijk en belangrijk het is om goede werknemers binnen te halen en zeker ook te houden, observeert Eddy Bovijn van Food in Mind. 


“Wat moeten we denken van de human resources manager die de werknemer over de drempel haalt met een prachtige bedrijfswagen en een ruime keuze aan opties, maar die tegelijk de dagdagelijkse betaalbare faciliteiten zoals een gezellig restaurant of een koffiecorner verwaarloost? De werknemers worden daardoor dan toch verplicht een broodje buitenhuis te halen of op het werk op hun bureau of achter hun pc een snack te consumeren.”


“We kennen nochtans succesverhalen van facility managers die een duidelijk en aangepast aanbod aanbieden voor zowel blue als white collars binnen dezelfde onderneming. Een andere positieve ervaring zagen we bij een multinational waar gratis koffie te verkrijgen is in een bedrijfsrestaurant, maar eveneens de mogelijkheid van een ‘lekkere Illy koffie’ in een gezellig coffeecorner tegen betaling.”