Hier is RetailDetail Food nummer 12 | RetailDetail

Hier is RetailDetail Food nummer 12

Hier is RetailDetail Food nummer 12

Na een korte pauze is onze gepersonaliseerde foodkrant weer helemaal terug, klaar voor een boeiende tweede jaargang. In dit twaalfde nummer gaan we lokaal, want dat is het nieuwe normaal. 


Lokaal verankerd


Streekproducten en lokale marketing: supermarktondernemers weten er wel raad mee, zoals blijkt uit getuigenissen van winkeliers bij AD Delhaize, Carrefour market, Spar en Spegelaere. Zij zijn meer dan ooit verankerd in hun lokale gemeenschap. 


Dat ook grote retailers op een duurzame manier kunnen samenwerken met kleine streekproducenten, bewijst Carrefour Belgium, dat een charter opstelde om het partnership in goede banen te leiden. 


Verder in dit nummer: Jean-Jacques Vandenheede van Nielsen over slapende Europese foodretailers, Sophie Bôval en Luc Bormans van APLSIA over franchise en Luc Suykens van P&G over de consument. 


Wie ‘m nog niet in de brievenbus aantrof, kan RetailDetail Food nummer 12 hier online lezen

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.