Hoe de supermarkt er uitziet in 2020 | RetailDetail

Hoe de supermarkt er uitziet in 2020

Hoe de supermarkt er uitziet in 2020
Shutterstock.com

Naarmate shoppergedrag richting online evolueert en het concurrentielandschap ingrijpend verandert, moet de supermarkt zichzelf heruitvinden: minder producten, meer beleving én meer technologie.

 

Bulkaankopen gaan online

De zaterdagse trip naar de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen is al een tijdje op de terugweg. Ook al is e-commerce vandaag nog klein in voeding, toch valt te verwachten dat bulkaankopen in FMCG steeds vaker online zullen verlopen, stellen experten van Symphony Retail Ai, gespecialiseerd in retailoplossingen op basis van artificiële intelligentie. Bovendien kopen consumenten steeds vaker bereide maaltijden in plaats van ingrediënten.

 

Daar komt een wijzigend concurrentieveld bovenop: hevige prijsconcurrentie, de groei van huismerken, de toenemende druk van discounters die lage prijzen koppelen aan efficiënt winkelen, de hoge ambities van Amazon… Om toekomstbestendig te worden, zal de fysieke supermarkt er dan ook radicaal anders moeten uitzien - zelfs in de nabije toekomst al.

 

De krachtlijnen? Het aantal referenties in de winkel zal drastisch dalen, omdat supermarkten de consument toegang kunnen bieden tot een haast oneindig aantal producten online. Per categorie kan een winkel volstaan met een tiental zorgvuldig uitgekozen sku’s, die shoppers gemak en kwaliteit bieden. De rest kunnen klanten bestellen via een aanraakscherm en later oppikken.

 

Foodcourt centraal

Daarom zullen we in de supermarkt van de toekomst minder gangpaden en rekken aantreffen. De rayons met droge voeding die vandaag het hart van de winkel uitmaken (de zogenaamde ‘center store’) moeten plaatsmaken voor een foodcourt met verse bereide maaltijden, en een horecagelegenheid om ter plaatse te consumeren. Een hele afdeling kunnen supermarkten wijden aan nieuwe producten met een aanbod dat tweemaal per week wijzigt om shoppers te verrassen en te verblijden. Ook een boerenmarkt met lokale leveranciers kan een aantrekkingspool worden in de winkel.

 

Tegelijk zal technologie een grote rol spelen: een concept met afhaalpunten wordt standaard. 3D-navigatie, waarbij shoppers de boodschappenlijst op hun smartphone kunnen koppelen aan de winkellay-out, vergemakkelijkt de winkeltrip. Ook krijgen klanten gepersonaliseerde aanbiedingen dankzij kunstmatige intelligentie. En de traditionele kassameubels verdwijnen uit het winkelbeeld omdat selfscan en kassaloos betalen het overnemen.

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.