Hoe hotelketen Van der Valk versretailer wordt | RetailDetail

Hoe hotelketen Van der Valk versretailer wordt

Hoe hotelketen Van der Valk versretailer wordt

De grenzen tussen retail en horeca vervagen: nu opent zelfs een hotelketen winkels. De eerste Van der Valk Versmarkt opende in januari 2015 in het Nederlandse Voorschoten en anderhalf jaar later spreekt het bedrijf over een verdere uitrol. 

Verzameling speciaalzaken

Van der Valk Versmarkten worden in de toekomst bij alle hotelvestigingen uitgerold, vernemen we. Van der Valk wordt dan een optelsom van een hotel met restaurant plus versretail en horeca, ofwel: blurring 2.0. Door de gezamenlijke inkoop voor de hotels, restaurants en versmarkten kan Van der Valk Versmarkt bovendien bijzondere producten aanbieden van horecakwaliteit tegen scherpe prijzen die concurreren met bestaande supermarkten.

 

Wat zijn de ervaringen met het concept sinds de opening?  “Wij zijn een goede weg ingeslagen met het neerzetten van de versmarkt als nieuw concept. Vanuit de reacties zowel van de klant als van bedrijven in de branche kunnen wij tevreden zijn met wat wij nu bereikt hebben”, stelt marketingmedewerker Susanne Verseveldt. 

 

Het concept positioneert zich als een verzameling speciaalzaken op een winkellocatie: “De Versmarkt geeft aandacht aan beleving, de herkomst van het voedsel en het verhaal erachter. Vraag bij ons op een afdeling naar het verhaal achter een product. Wanneer een van de medewerkers dit vertelt, gaat het product meteen leven bij de consument.” 

 

Proeflokaal en restaurant

De Versmarkt in Voorschoten opent na de zomer een proeflokaal en restaurant. De uitbreiding van 200 m² krijgt een eigen concept waar koks complete maaltijden bereiden voor directe consumptie en om me te nemen. Verseveldt: “De plannen hiervoor ontstonden al tijdens de eerste uitwerkingen van het huidige concept. Wij hebben dit echter in fases moeten uitvoeren omdat de voormalige slagerij nog moest worden gesloopt op deze locatie. In het afgelopen jaar bleek dat een ruimte voor het nuttigen van een hapje en een drankje aansluit bij ons concept. We hebben regelmatig klanten die van verder weg naar ons komen rijden. Bovendien: zien, proeven, eten en beleven doet kopen.” 

 

Ook de opening op zondag vanaf deze maand is ingegeven door de behoefte bij de klanten. “Denk bijvoorbeeld aan de klant die spontaan besluit om te gaan barbecueën en daarvoor versproducten wil inkopen.” Die klant van Van der Valk Versmarkt is divers: van jong tot oud, van alleenstaand tot gezinnen. Het klantenbestand is in dertig, veertig jaar opgebouwd vanuit de voormalige slagerij De Valk en wijnhandel De Gouden Leeuw.

 

Prijs en service

De klantwensen zijn eveneens divers: er komen kopers specifiek voor laaggeprijsde artikelen, maar ook klanten die juist extra service en advies zoeken. ”Naast het aanbieden van een hoge kwaliteit vers willen wij met scherpe acties prijstechnisch concurreren met de supermarkt”, aldus Verseveldt. “Tegelijkertijd is klantvriendelijkheid zeer belangrijk, evenals het verlenen van service. De klant is gemotiveerd om te kopen op aanbiedingen en op producten die wij extra uitlichten in de winkel, via Facebook of onze nieuwsbrief.”

 

De Versmarkt ziet klanten die eenmaal per week of om de twee weken komen en voor een langere periode boodschappen doen. Ook zijn er klanten die meerdere malen per week langs komen voor dagelijkse versboodschappen. 

 

Straks ook online

Wanneer krijgt de klant de mogelijkheid tot online bestellen? Verseveldt: “Inmiddels zijn wij al geruime tijd bezig met het uitleveren van onze productenscala via ons eigen distributiekanaal aan al onze hotels. Wij gaan dit de komende periode verder uitbouwen. Daarna gaan wij ons richten op de online bestelfaciliteiten voor particulieren”.


De service die de Versmarkt de klanten biedt, zit naast extra aandacht voor het product in het persoonlijk bedienen van de klant. “Dit is bij de huidige supermarkten steeds meer verloren gegaan. Wij zien de waarde van het klantcontact. Dit brengt voor ons ook meer inzichtelijk hoe de klant denkt en welke vragen er spelen. Hier kunnen wij ook weer op voortborduren.” Ook de klantenkaart is een van de serviceaspecten waarmee Van der Valk tevens een grote database van klanten opbouwt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.