Hoe McCain meer haalt uit shopperonderzoek | RetailDetail

Hoe McCain meer haalt uit shopperonderzoek

Hoe McCain meer haalt uit shopperonderzoek
Foto McCain Foods

Ook met bescheiden middelen kan shopperonderzoek verhelderende inzichten opleveren voor trademarketeers. Het komt erop aan de juiste vragen te stellen en keuzes te maken, vertelt Katrin Sano van McCain Foods.

 

Het grotere plaatje

De specialist in diepvries aardappelproducten zet sinds 2016 sterker in op category management, om de categorie te doen groeien en zich als leverancier te differentiëren. Katrin Sano is verantwoordelijk voor de category management aanpak in België. “We gaan meestal als tandem naar de klant: de keyaccountmanager en ik.” Onderzoek is onontbeerlijk om retailers te adviseren, en ook met een bescheiden middelen kan je veel bereiken, ondervindt ze, als je maar de juiste vragen stelt. “We kopen nu andere data in dan vier jaar geleden. Vroeger zat marketing alleen aan het stuur, tegenwoordig denken we als geïntegreerd team samen goed na over welke inzichten we nodig hebben. Welke data wil marketing gebruiken, en met welke informatie kunnen we onze handelspartners helpen? Daarbij blijft het belangrijk en van heel grote waarde om te luisteren naar de markt: we leren veel van onze collega’s uit foodservice die de laatste trends oppikken, en ook uit gesprekken met consumenten en winkeleigenaars.”
 

Voor McCain telt het grotere plaatje: “Hoe kunnen we waarde en groei creëren? We willen de Belgische consument inspireren om diepgevroren aardappelproducten bij meer gelegenheden op tafel te zetten.” Het klassieke ‘friet-moment’ speelt zich bij de meeste gezinnen af in het weekend, zo blijkt uit shopperonderzoek, maar McCain heeft een heleboel producten die een snelle, lekkere en ook gezonde oplossing bieden als onderdeel van de doordeweekse maaltijd: denk aan puree bij vis en groenten. McCain zet dan ook in op bereidingen waarvoor mensen de friteuse niet noodzakelijk hoeven boven te halen: de oven bijvoorbeeld, een makkelijke en gezonde oplossing. Diepvries is duurzaam bovendien, want de producten zijn portioneerbaar zodat je voedselverlies kan vermijden.

 

Geplande aankoop

Aan uitdagingen geen gebrek. De diepvriesafdeling bevindt zich doorgaans achteraan in de supermarkt. De aankoop is meestal gepland, de producten staan op het boodschappenlijstje, maar het rayon is niet altijd makkelijk leesbaar. Om mensen te kunnen inspireren tot variatie met diepvries is het essentieel om het juiste assortiment in de kijker te plaatsen in het diepvriesmeubel. “Uit onze tests blijkt dat de verkoop stijgt als je het rayon actief onderhoudt. Onze taak is het om mensen die in de supermarkt komen, meer diepvries aardappelproducten te doen kopen. Als we shoppers kunnen verleiden tot één extra aankoop per jaar, dan zou de categorie al met 4% groeien.”
 

Op 12 juni vertelt Katrin Sano meer over de rol van shopperonderzoek in een efficiënte category management aanpak, en over de manier waarop McCain Foods de diepvriescategorie doet groeien. Dat doet ze tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, dat plaatsvindt in Living Tomorrow in Vilvoorde. Thema van het congres is “Winning at the Moment of Purchase”. Wil jij ook winnen op het moment van de waarheid? Bekijk dan hier meer informatie over het programma en bestel snel je tickets. Op dit unieke kennis- en netwerkevent voor trade en shopper marketeers mag je niet ontbreken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.