Hoe Waitrose z’n shoppers wil afhelpen van plastic verpakkingen

In Oxford test de Britse supermarktketen Waitrose vernieuwende concepten die het potentieel hebben om op termijn duizenden tonnen plastic verpakking uit de winkel te bannen. Grote vraag is of de shoppers volgen...

 

Grootschalig onderzoek

De testwinkel aan Botley Road test het eerste ‘pick & mix’-concept voor verpakkingsvrij diepvriesfruit, schenkt wijn en bier van de tap, heeft navullingen voor schoonmaakmiddelen (in samenwerking met het Antwerpse Ecover!), en dispensers voor pasta, rijst, granen, peulvruchten, gedroogd fruit en zaden. Klanten kunnen er vers gemalen koffie meenemen in een herbuikbare doos. De meeste verse groenten en fruit werden uit hun plastic verpakking gehaald, net als de bloemen en planten. Shoppers kunnen in de winkel herbuikbare dozen ‘lenen’ tegen een waarborg van vijf pond.

 

Omdat de retailer wil achterhalen of shoppers bereid zijn hun winkelgedrag te veranderen, zullen klanten op verschillende afdelingen nog wel de keuze hebben tussen de verpakte of onverpakte variant. Het experiment, dat loopt tot 18 augustus, gaat bovendien gepaard met een grootschalig klantonderzoek. Nooit eerder testte een supermarkt verpakkingloze concepten op zo’n grote schaal, zegt de keten, die het proefproject lanceert onder de naam ‘Waitrose Unpacked’. De ideeën moeten op termijn helpen om duizenden tonnen plastic verpakking uit de winkels te bannen.

 

"We helpen een groeiend aantal klanten dat duurzamer wil shoppen", zegt duurzaamheidsmanager Tor Harris. "Het wordt fascinerend om te zien welke concepten bij onze klanten in de smaak vallen. We weten dat we niet perfect zijn en dat we meer moeten doen, maar we denken dat dit een vernieuwende manier is om iets anders te bereiken."

 

Snelle vooruitgang mogelijk

In elk geval past het project helemaal in de tijdgeest: plastic afval staat - in theorie - hoog op de agenda van consumenten en van Europa. Heel wat retailers zetten stappen: in de Benelux hebben onder andere Albert Heijn, Delhaize en Carrefour recent concrete projecten opgezet om de hoeveelheid plastic verpakkingen op de afdeling groenten en fruit sterk te reduceren.

 

Net nu komt verpakkingsproducent DS Smith overigens op de proppen met een nieuw onderzoek, dat aantoont hoe Europese supermarkten elk jaar wel 70 miljard plastic verpakkingen of 1,5 miljoen ton plastic kunnen vermijden door te kiezen voor hernieuwbare alternatieven. Het rapport definieert vijf categorieën waarin snel vooruitgang mogelijk is:

 

  1. Schapklare plastic trays in de schappen van de supermarkt worden vaak over het hoofd gezien omdat klanten ze niet mee naar huis nemen, maar er zijn kartonnen alternatieven voorhanden.

  2. In Europa worden vaak nog plastic bakjes gebruikt voor het verpakken van verse producten, zoals zacht fruit bijvoorbeeld. Ook hier zijn nochtans uitstekende alternatieven beschikbaar.

  3. Vrijwel alle frisdrankeenheden worden verpakt in krimpfolie. Fabrikanten overwegen over te stappen op alternatieven zoals karton en lijm.

  4. Ook in de categorie kant-en-klaarmaaltijden staan veranderingen voor de deur. Vaak gebruikt zwart plastic is haast niet te recycleren, maar nieuwe kartonnen alternatieven komen op de markt.

  5. In vlees, vis en kaas tenslotte kunnen kunststof trays en folies eveneens worden vervangen door hernieuwbare of recycleerbare alternatieven.