Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China | RetailDetail

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China
Foto: Shutterstock

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

 

Flexibeler inspelen op Aziatische vraag

Tot nu toe werkt er in de brouwerij van Hoegaarden zeven dagen op zeven personeel, maar vanaf volgende maand vermindert dat naar vijf dagen in de week. In Azië zal daarentegen voortaan meer worden geproduceerd. Brouwerijgroep AB InBev investeerde namelijk 357 miljoen euro in een nieuwe productiefaciliteit in China voor onder andere Hoegaarden: eind vorig jaar opende er de grootste brouwerij van Azië.

 

Ook in Vietnam start nog dit jaar de productie van Hoegaarden, bevestigt commercieel manager voor AB InBev Zuidoost-Azië Graig Maclean. “Door in China te brouwen kunnen we flexibeler inspelen op de lokale vraag en kan het bier sneller van de brouwerij naar de supermarkt worden gebracht. Tot voor kort was het bier zes weken onderweg”, legt een woordvoerder van de bierproducent de verhuis uit in De Tijd.

 

Focusmerk voor export

Vorig jaar zou zo’n 200.000 hectoliter van alle 1,3 miljoen hectoliter bier dat in Hoegaarden is gebrouwen naar de Chinese markt zijn gegaan. Hoeveel Hoegaarden AB InBev in Vietnam zal brouwen, is nog niet bekend. 

 

Al in 2016 maakte AB InBev bekend dat het minder zou gaan investeren in Hoegaarden, omdat het witbier in Europa geen prioriteit meer is. In Azië is het daarentegen wel een ‘focus brand’. Vakbonden vrezen alvast voor de tewerkstelling in de brouwerij van Hoegaarden. Er werken vandaag zo’n 170 mensen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.