Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China | RetailDetail

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China
Foto: Shutterstock

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

 

Flexibeler inspelen op Aziatische vraag

Tot nu toe werkt er in de brouwerij van Hoegaarden zeven dagen op zeven personeel, maar vanaf volgende maand vermindert dat naar vijf dagen in de week. In Azië zal daarentegen voortaan meer worden geproduceerd. Brouwerijgroep AB InBev investeerde namelijk 357 miljoen euro in een nieuwe productiefaciliteit in China voor onder andere Hoegaarden: eind vorig jaar opende er de grootste brouwerij van Azië.

 

Ook in Vietnam start nog dit jaar de productie van Hoegaarden, bevestigt commercieel manager voor AB InBev Zuidoost-Azië Graig Maclean. “Door in China te brouwen kunnen we flexibeler inspelen op de lokale vraag en kan het bier sneller van de brouwerij naar de supermarkt worden gebracht. Tot voor kort was het bier zes weken onderweg”, legt een woordvoerder van de bierproducent de verhuis uit in De Tijd.

 

Focusmerk voor export

Vorig jaar zou zo’n 200.000 hectoliter van alle 1,3 miljoen hectoliter bier dat in Hoegaarden is gebrouwen naar de Chinese markt zijn gegaan. Hoeveel Hoegaarden AB InBev in Vietnam zal brouwen, is nog niet bekend. 

 

Al in 2016 maakte AB InBev bekend dat het minder zou gaan investeren in Hoegaarden, omdat het witbier in Europa geen prioriteit meer is. In Azië is het daarentegen wel een ‘focus brand’. Vakbonden vrezen alvast voor de tewerkstelling in de brouwerij van Hoegaarden. Er werken vandaag zo’n 170 mensen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.