Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie | RetailDetail

Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie

Hoge accijnzen drukken groei binnenlandse voedingsindustrie
Shutterstock

De Belgische voedingsindustrie is vorig jaar met ongeveer drie procent gegroeid, maar dat was volledig te danken aan de export. De binnenlandse markt moest immers, voor het eerst in tien jaar, een daling slikken.

“Melkkoe”

Volgens sectorfederatie Fevia zijn de hoge accijnzen in België de grootste factor voor die daling van 1,7%. De organisatie wijst daarvoor naar de grensaankopen, waarbij de Belgische consument net over de grens zijn inkopen doet: die in 2016 met 8% zijn gestegen.

 

Fevia vraagt dan ook aan de regering om de accijnzen aan te pakken, omdat die steeds verhogen niet langer het gewenste effect heeft. "We willen niet langer de melkkoe zijn om de gaten in de overheidsbegroting te vullen", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia, aan de VRT. "Jaarlijks worden accijnzen verhoogd, als een makkelijke manier om tekorten in de begroting op te vangen. Maar op termijn werkt dat averechts. Want uiteindelijk gaan er jobs verloren en dat zorgt dan ook weer voor druk op de overheidsuitgaven. Je moet bijna een dommerik zijn om geen inkopen te doen over de grens.”

 

Export

Ook de grote ketens kopen hun producten steeds vaker in het buitenland. Vanwege de grote concurrentie moeten ze de prijzen immers zo laag mogelijk houden en dus gaan ze op zoek naar de goedkoopste oplossing, zelfs al ligt die buiten België.

 

In het buitenland doen de Belgische producten het wel nog steeds goed: volgens Fevia heeft dat te maken met de hoge kwaliteit. Bovendien wordt er een meer divers aanbod naar steeds meer landen geëxporteerd. Zo zijn de Belgische appelen sinds kort bezig aan een opmars in India.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.