Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect | RetailDetail

Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect

Hogere accijnzen op alcohol hebben averechts effect
Shutterstock.com

De hogere accijnzen op alcohol die in november 2015 werden ingevoerd door de regering schieten hun doel voorbij. Volgens sectorfederatie Vinum Et Spiritus daalde de omzet in de sector immers drastisch in januari.

“Te vroeg om te evalueren”

Volgens de federatie werd er in januari 2016 53 miljoen euro aan accijnzen op alcoholische dranken opgehaald. Dat is meer dan een jaar eerder, maar wel maar amper 600.000 euro meer, terwijl de regering had gerekend op extra inkomsten van 15 miljoen euro per maand.

 

Het is dan ook geen verrassing dat er binnen de sector sprake is van een dalende verkoop. Sommige producenten stellen dat hun omzet met 15 tot 20 procent is gedaald. In de retail wordt er dan weer gesproken van een omzetdaling van 10 à 15 procent, terwijl de groothandels het hebben over een daling van maar liefst 50 procent. Heel wat Belgen zouden nu hun alcohol kopen in buurlanden Frankrijk en Luxemburg.

 

"Deze cijfers zijn zorgwekkend voor de gehele industrie: wij zijn daarom vragende partij voor een evenwichtige fiscaliteit die de Belgische consumenten niet naar het buitenland duwt en waardoor de economische leefbaarheid van alle betrokken sectoren behouden blijft. Daarom vragen wij aan de overheid om als gesprekspartner uitgenodigd te worden om tot werkbare oplossingen te komen", aldus algemeen directeur van Vinum Et Spiritus, Geert Van Lerberghe. Dat schrijft de VRT.

 

Volgens Johan Van Overtveldt, federaal minister van Financiën, kan er echter nog geen vergelijking worden gemaakt, omdat heel wat consumenten een voorraad hebben aangelegd om de verhoogde accijnzen voor te zijn. Volgens hem kan de maatregel dus pas later worden geëvalueerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.