Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Volume blijft gelijk

De totale omzet van Coca-Cola kwam in het eerste kwartaal uit op 9,1 miljard dollar (8,36 miljard euro), tegenover 10,3 miljard dollar (9,46 miljard euro) een jaar eerder. De daling van de omzet was onder andere het gevolg van de verschuiving van de paasvakantie en was uiteindelijk nog hoger dan de verwachtingen van analisten.

 

De nettowinst strandde dan weer op 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro), wat een flink stuk minder was dan een jaar eerder, toen er nog 1,5 miljard dollar (1,38 miljard euro) winst werd gemaakt. Coca-Cola had eerder op het jaar al gesteld dat de winst lager zou uitvallen, omwille van verschuivingen binnen zijn bottelingactiviteiten. Coca-Cola hoopt die operatie tegen het einde van dit jaar afgerond te hebben.

 

Het verkochte volume bleef wereldwijd gelijk, dankzij een groei van twee procent in de EMEA-zone. In Latijns-Amerika was er dan weer sprake van een daling van 3 procent, waarbij vooral Brazilië zware klappen kreeg.

 

Daarnaast heeft Coca-Cola aangekondigd nog eens 800 miljoen dollar (734,4 miljoen euro) extra te zullen besparen tegen 2019. In totaal wil het zo over een periode van zes jaar 3,8 miljard dollar (3,49 miljard euro) besparen.