Hogere kosten snijden in winst Spadel | RetailDetail

Hogere kosten snijden in winst Spadel

Hogere kosten snijden in winst Spadel

De Belgische drankenproducent Spadel wist in 2016 zijn omzet met enkele procenten de hoogte in te stuwen, ondanks een sterk vergelijkingsjaar. Omwille van extra kosten op vlak van onder andere reclame daalde de winst echter toch ten opzichte van 2015.

 

Sterke groei België

De geconsolideerde omzet van Spadel steeg in 2016 met 3,5 procent naar 250,4 miljoen euro. “Deze stijging van de omzet, ondanks de uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden tijdens de maand juli van het jaar ervoor, weerspiegelt de groei van de markt van flessenwater ten gevolge van de toenemende vraag van de consument naar natuurlijke en gezonde producten”, schrijft Spadel.

 

In België steeg de omzet met 6,7 procent, vooral vanwege goede prestaties bij de kleine volumes voor onderweg. In Nederland ging omwille van dezelfde reden de omzet er met 1,1 procent op vooruit, terwijl er in Frankrijk sprake was van een omzetstijging van 1,8 procent. De grootste groei was te vinden in het Verenigd Koninkrijk, waar de merken van Spadel er met 8,6 procent op vooruit gingen.

 

Ondanks die goede resultaten daalde het bedrijfsresultaat van Spadel met 18,1 procent naar 25,1 miljoen euro. “Deze daling van het bedrijfsresultaat vloeit hoofdzakelijk voort uit de aanzienlijke reclame- en verkoopuitgaven voor de lancering van het nieuwe assortiment limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten in de Benelux”, aldus Spadel.

 

Investeren in niet-bruisende frisdranken

Daarnaast zijn de algemene kosten toegenomen, onder meer omwille van de installatie van een aseptische bottellijn en de automatisering van de goederenstroom in de opslagruimten van de vestiging in Spa. Ook de eenmalige kosten die hoorden bij de overname van het Bulgaarse Devin AD hadden hun effect op het resultaat. De nettowinst kwam zo uiteindelijk uit op 17,2 miljoen euro, een daling van 18,1 procent ten opzichte van 2015.

 

In 2017 blijft Spadel inzetten op frisdranken op basis van natuurlijk mineraalwater. Zo zal het in de Benelux een nieuwe generatie niet-bruisende frisdranken op de markt brengen, wat opnieuw een grote commerciële ondersteuning zal vereisen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.