Hogere kosten snijden in winst Spadel

Hogere kosten snijden in winst Spadel

De Belgische drankenproducent Spadel wist in 2016 zijn omzet met enkele procenten de hoogte in te stuwen, ondanks een sterk vergelijkingsjaar. Omwille van extra kosten op vlak van onder andere reclame daalde de winst echter toch ten opzichte van 2015.

 

Sterke groei België

De geconsolideerde omzet van Spadel steeg in 2016 met 3,5 procent naar 250,4 miljoen euro. “Deze stijging van de omzet, ondanks de uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden tijdens de maand juli van het jaar ervoor, weerspiegelt de groei van de markt van flessenwater ten gevolge van de toenemende vraag van de consument naar natuurlijke en gezonde producten”, schrijft Spadel.

 

In België steeg de omzet met 6,7 procent, vooral vanwege goede prestaties bij de kleine volumes voor onderweg. In Nederland ging omwille van dezelfde reden de omzet er met 1,1 procent op vooruit, terwijl er in Frankrijk sprake was van een omzetstijging van 1,8 procent. De grootste groei was te vinden in het Verenigd Koninkrijk, waar de merken van Spadel er met 8,6 procent op vooruit gingen.

 

Ondanks die goede resultaten daalde het bedrijfsresultaat van Spadel met 18,1 procent naar 25,1 miljoen euro. “Deze daling van het bedrijfsresultaat vloeit hoofdzakelijk voort uit de aanzienlijke reclame- en verkoopuitgaven voor de lancering van het nieuwe assortiment limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten in de Benelux”, aldus Spadel.

 

Investeren in niet-bruisende frisdranken

Daarnaast zijn de algemene kosten toegenomen, onder meer omwille van de installatie van een aseptische bottellijn en de automatisering van de goederenstroom in de opslagruimten van de vestiging in Spa. Ook de eenmalige kosten die hoorden bij de overname van het Bulgaarse Devin AD hadden hun effect op het resultaat. De nettowinst kwam zo uiteindelijk uit op 17,2 miljoen euro, een daling van 18,1 procent ten opzichte van 2015.

 

In 2017 blijft Spadel inzetten op frisdranken op basis van natuurlijk mineraalwater. Zo zal het in de Benelux een nieuwe generatie niet-bruisende frisdranken op de markt brengen, wat opnieuw een grote commerciële ondersteuning zal vereisen.