Hogere kosten snijden in winst Spadel | RetailDetail

Hogere kosten snijden in winst Spadel

Hogere kosten snijden in winst Spadel

De Belgische drankenproducent Spadel wist in 2016 zijn omzet met enkele procenten de hoogte in te stuwen, ondanks een sterk vergelijkingsjaar. Omwille van extra kosten op vlak van onder andere reclame daalde de winst echter toch ten opzichte van 2015.

 

Sterke groei België

De geconsolideerde omzet van Spadel steeg in 2016 met 3,5 procent naar 250,4 miljoen euro. “Deze stijging van de omzet, ondanks de uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden tijdens de maand juli van het jaar ervoor, weerspiegelt de groei van de markt van flessenwater ten gevolge van de toenemende vraag van de consument naar natuurlijke en gezonde producten”, schrijft Spadel.

 

In België steeg de omzet met 6,7 procent, vooral vanwege goede prestaties bij de kleine volumes voor onderweg. In Nederland ging omwille van dezelfde reden de omzet er met 1,1 procent op vooruit, terwijl er in Frankrijk sprake was van een omzetstijging van 1,8 procent. De grootste groei was te vinden in het Verenigd Koninkrijk, waar de merken van Spadel er met 8,6 procent op vooruit gingen.

 

Ondanks die goede resultaten daalde het bedrijfsresultaat van Spadel met 18,1 procent naar 25,1 miljoen euro. “Deze daling van het bedrijfsresultaat vloeit hoofdzakelijk voort uit de aanzienlijke reclame- en verkoopuitgaven voor de lancering van het nieuwe assortiment limonades op basis van 100% natuurlijke ingrediënten in de Benelux”, aldus Spadel.

 

Investeren in niet-bruisende frisdranken

Daarnaast zijn de algemene kosten toegenomen, onder meer omwille van de installatie van een aseptische bottellijn en de automatisering van de goederenstroom in de opslagruimten van de vestiging in Spa. Ook de eenmalige kosten die hoorden bij de overname van het Bulgaarse Devin AD hadden hun effect op het resultaat. De nettowinst kwam zo uiteindelijk uit op 17,2 miljoen euro, een daling van 18,1 procent ten opzichte van 2015.

 

In 2017 blijft Spadel inzetten op frisdranken op basis van natuurlijk mineraalwater. Zo zal het in de Benelux een nieuwe generatie niet-bruisende frisdranken op de markt brengen, wat opnieuw een grote commerciële ondersteuning zal vereisen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).