Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina | RetailDetail

Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina

Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina
Shutterstock

De omzet bij zuivelbedrijf FrieslandCampina is in de eerste helft van 2017 met meer dan 10% gestegen, maar de winst kon dat tempo niet volgen en steeg met slechts 1,3% ten opzichte van een jaar eerder.

Prijsstijgingen

De netto-omzet van FrieslandCampina steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 10,7% naar 6,1 miljard euro. Die groei is te danken aan hogere prijzen (+10,3%) en de aankoop van Engro Foods in Pakistan. De wisselkoersen hadden dan weer een negatief effect van 1%. De kleinere winststijging, naar 162 miljoen euro, had onder andere te maken met een afwaardering van 20 miljoen euro bij het Chinese Huishan Dairy, waar FrieslandCampina 1,1% van de aandelen in handen heeft. De totale vergoeding aan leden-melkveehouders is met 24,1% toegenomen naar 2,1 miljard euro, terwijl er 1% minder melk werd geproduceerd.

 

“De melkprijs voor de leden-melkveehouders heeft zich dit jaar hersteld na een aantal tegenvallende jaren. De hogere verkoopprijzen van vooral boter en kaas liggen hieraan ten grondslag. We zijn er in West-Europa goed in geslaagd de hogere garantieprijs door te berekenen in de verkoopprijzen. Dat zie je terug in de stijging van de omzet”, zegt CEO Roelof Joosten. “In Indonesië en Vietnam en met kaas en boter is goede groei gerealiseerd. In Duitsland, de Filippijnen en Nigeria zijn de resultaatsontwikkelingen minder positief als gevolg van lokale marktomstandigheden en negatieve valuta-effecten, dit laatste vooral in Nigeria.”

 

Stabilisering in China

Ook in China stabiliseert momenteel de omzet van FrieslandCampina, vanwege de grote concurrentie. Binnenkort veranderen daar de regels rond kindervoeding, waardoor heel wat merken mogelijk niet meer verkocht mogen worden en die nu nog goedkoop op de markt worden gebracht. De komende jaren verwacht FrieslandCampina net een sterke groei in China, waar het momenteel 5% van zijn omzet haalt.

 

FrieslandCampina verkocht enkele weken geleden ook zijn vruchtendrankendivisie aan een Nederlands investeringsbedrijf, maar die verkoop wordt pas opgenomen in de resultaten van het tweede halfjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.