Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina | RetailDetail

Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina

Hogere prijzen zorgen voor meer omzet bij FrieslandCampina
Shutterstock

De omzet bij zuivelbedrijf FrieslandCampina is in de eerste helft van 2017 met meer dan 10% gestegen, maar de winst kon dat tempo niet volgen en steeg met slechts 1,3% ten opzichte van een jaar eerder.

Prijsstijgingen

De netto-omzet van FrieslandCampina steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 10,7% naar 6,1 miljard euro. Die groei is te danken aan hogere prijzen (+10,3%) en de aankoop van Engro Foods in Pakistan. De wisselkoersen hadden dan weer een negatief effect van 1%. De kleinere winststijging, naar 162 miljoen euro, had onder andere te maken met een afwaardering van 20 miljoen euro bij het Chinese Huishan Dairy, waar FrieslandCampina 1,1% van de aandelen in handen heeft. De totale vergoeding aan leden-melkveehouders is met 24,1% toegenomen naar 2,1 miljard euro, terwijl er 1% minder melk werd geproduceerd.

 

“De melkprijs voor de leden-melkveehouders heeft zich dit jaar hersteld na een aantal tegenvallende jaren. De hogere verkoopprijzen van vooral boter en kaas liggen hieraan ten grondslag. We zijn er in West-Europa goed in geslaagd de hogere garantieprijs door te berekenen in de verkoopprijzen. Dat zie je terug in de stijging van de omzet”, zegt CEO Roelof Joosten. “In Indonesië en Vietnam en met kaas en boter is goede groei gerealiseerd. In Duitsland, de Filippijnen en Nigeria zijn de resultaatsontwikkelingen minder positief als gevolg van lokale marktomstandigheden en negatieve valuta-effecten, dit laatste vooral in Nigeria.”

 

Stabilisering in China

Ook in China stabiliseert momenteel de omzet van FrieslandCampina, vanwege de grote concurrentie. Binnenkort veranderen daar de regels rond kindervoeding, waardoor heel wat merken mogelijk niet meer verkocht mogen worden en die nu nog goedkoop op de markt worden gebracht. De komende jaren verwacht FrieslandCampina net een sterke groei in China, waar het momenteel 5% van zijn omzet haalt.

 

FrieslandCampina verkocht enkele weken geleden ook zijn vruchtendrankendivisie aan een Nederlands investeringsbedrijf, maar die verkoop wordt pas opgenomen in de resultaten van het tweede halfjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.