Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden | RetailDetail

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden
Shutterstock

De Europese Commissie heeft laten verstaan dat ze geen probleem heeft met het verbod dat Hongarije voor bepaalde symbolen wil instellen. Het gaat daarbij onder andere over de rode ster in het logo van Heineken.

“Lijden van de Hongaarse bevolking”

In maart kwam de Hongaarse regering met het nieuws naar buiten dat het bepaalde symbolen die verwijzen of doen herinneren aan het communisme wilde verbieden. Onder andere alle rode sterren moeten daarom verdwijnen. Heineken heeft sinds 1991 weer een rode ster in zijn logo staan, maar die moet nu mogelijk verdwijnen. Als de nieuwe wet erdoor komt, dan kan het gebruik van ‘communistische’ symbolen een boete tot 2 miljard forint (6,5 miljoen euro) en een gevangenisstraf opleveren.

 

“De commissie is zich bewust van het lijden van de Hongaarse bevolking. De vreselijke misdaden door totalitaire regimes in Europa mogen nooit worden vergeten”, zegt een woordvoerder van EU-commissaris van Interne Markt Elzbieta Bienkowska.

 

Hongarije heeft het wetsvoorstel drie maanden geleden al voorgelegd aan de Europese Commissie. Heineken liet eerder al verstaan dat de rode ster een oud brouwerssymbool is en dat het geen enkele politieke betekenis heeft. Momenteel hoopt het dat een tussenkomst van de Nederlandse regering het probleem kan oplossen. “Daar de kwestie nu op Europees niveau wordt besproken tussen twee lidstaten en de Europese Commissie onthouden we ons op dit moment van verder commentaar”, stelde een woordvoerder van Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.