Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden | RetailDetail

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden
Shutterstock

De Europese Commissie heeft laten verstaan dat ze geen probleem heeft met het verbod dat Hongarije voor bepaalde symbolen wil instellen. Het gaat daarbij onder andere over de rode ster in het logo van Heineken.

“Lijden van de Hongaarse bevolking”

In maart kwam de Hongaarse regering met het nieuws naar buiten dat het bepaalde symbolen die verwijzen of doen herinneren aan het communisme wilde verbieden. Onder andere alle rode sterren moeten daarom verdwijnen. Heineken heeft sinds 1991 weer een rode ster in zijn logo staan, maar die moet nu mogelijk verdwijnen. Als de nieuwe wet erdoor komt, dan kan het gebruik van ‘communistische’ symbolen een boete tot 2 miljard forint (6,5 miljoen euro) en een gevangenisstraf opleveren.

 

“De commissie is zich bewust van het lijden van de Hongaarse bevolking. De vreselijke misdaden door totalitaire regimes in Europa mogen nooit worden vergeten”, zegt een woordvoerder van EU-commissaris van Interne Markt Elzbieta Bienkowska.

 

Hongarije heeft het wetsvoorstel drie maanden geleden al voorgelegd aan de Europese Commissie. Heineken liet eerder al verstaan dat de rode ster een oud brouwerssymbool is en dat het geen enkele politieke betekenis heeft. Momenteel hoopt het dat een tussenkomst van de Nederlandse regering het probleem kan oplossen. “Daar de kwestie nu op Europees niveau wordt besproken tussen twee lidstaten en de Europese Commissie onthouden we ons op dit moment van verder commentaar”, stelde een woordvoerder van Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.