Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

De Hongaarse regering wil af van alle mogelijke verwijzingen en symbolen van het nazisme en het communisme en het gaat daar heel ver in. Zo moeten alle rode sterren verdwijnen, wat wel eens nare gevolgen kan hebben voor Heineken.

"Morele verplichting"

Hongarije wil af van die rode sterren, omdat ze het symbool waren van de communistische dictatuur die het land bijna een halve eeuw in zijn greep had. Volgens de regering van premier Viktor Orbán is het een morele verplichting om die symbolen te verbieden. Daarbij wordt blijkbaar echter niet gekeken naar de oorsprong van die symbolen: Heineken heeft al laten verstaan dat de ster in hun logo een oud brouwerssymbool is, dat al stamt uit de middeleeuwen, maar daar lijkt de (extreem)-rechtse regering Orbán geen oren naar te hebben.

 

“De punten van de ster stonden voor de vier natuurlijke ingrediënten en het vijfde punt voor de onbekende magie van bier brouwen.”, klinkt het bij Heineken. Na de Tweede Wereldoorlog werd de ster wel tijdelijk vervangen door een witte ster met een rode rand, maar sinds 1991 is de ster weer volledig rood. Eerder liet de Hongaarse vicepremier Semjen al verstaan dat de ster volgens hem ‘duidelijk politieke inhoud’ heeft.

 

Gevangenisstraffen

Als de rode ster ook effectief verboden wordt, dan kan dat een pijnlijke zaak worden voor Heineken. De Hongaarse regering wil immers boetes tot zeven miljoen euro en zelfs gevangenisstraffen opleggen voor overtreders. Het parlementaire debat over de zaak begon gisterenavond, maar met een tweederdemeerderheid voor de regerende Fidesz-partij is de kans klein dat het parlement de regering gaat tegenspreken.

 

Tegenstanders van Orbán zien in de verbetenheid van de Hongaarse regering om het Heineken-logo neer te zetten als "communistisch" een rode draad: het gebruik van 'alternatieve' middelen om Hongaarse bedrijven voorrang te geven op buitenlandse giganten. Eerder al werd de zondagsrust verplicht voor buitenlandse supermarkten, in dit geval zien analisten een poging om de Nederlandse bierreus te straffen voor een conflict met een lokaal biermerk in Transsylvanië. In die tegenwoordig Roemeense regio wonen nog steeds erg veel Hongaren.