Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken | RetailDetail

Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

De Hongaarse regering wil af van alle mogelijke verwijzingen en symbolen van het nazisme en het communisme en het gaat daar heel ver in. Zo moeten alle rode sterren verdwijnen, wat wel eens nare gevolgen kan hebben voor Heineken.

"Morele verplichting"

Hongarije wil af van die rode sterren, omdat ze het symbool waren van de communistische dictatuur die het land bijna een halve eeuw in zijn greep had. Volgens de regering van premier Viktor Orbán is het een morele verplichting om die symbolen te verbieden. Daarbij wordt blijkbaar echter niet gekeken naar de oorsprong van die symbolen: Heineken heeft al laten verstaan dat de ster in hun logo een oud brouwerssymbool is, dat al stamt uit de middeleeuwen, maar daar lijkt de (extreem)-rechtse regering Orbán geen oren naar te hebben.

 

“De punten van de ster stonden voor de vier natuurlijke ingrediënten en het vijfde punt voor de onbekende magie van bier brouwen.”, klinkt het bij Heineken. Na de Tweede Wereldoorlog werd de ster wel tijdelijk vervangen door een witte ster met een rode rand, maar sinds 1991 is de ster weer volledig rood. Eerder liet de Hongaarse vicepremier Semjen al verstaan dat de ster volgens hem ‘duidelijk politieke inhoud’ heeft.

 

Gevangenisstraffen

Als de rode ster ook effectief verboden wordt, dan kan dat een pijnlijke zaak worden voor Heineken. De Hongaarse regering wil immers boetes tot zeven miljoen euro en zelfs gevangenisstraffen opleggen voor overtreders. Het parlementaire debat over de zaak begon gisterenavond, maar met een tweederdemeerderheid voor de regerende Fidesz-partij is de kans klein dat het parlement de regering gaat tegenspreken.

 

Tegenstanders van Orbán zien in de verbetenheid van de Hongaarse regering om het Heineken-logo neer te zetten als "communistisch" een rode draad: het gebruik van 'alternatieve' middelen om Hongaarse bedrijven voorrang te geven op buitenlandse giganten. Eerder al werd de zondagsrust verplicht voor buitenlandse supermarkten, in dit geval zien analisten een poging om de Nederlandse bierreus te straffen voor een conflict met een lokaal biermerk in Transsylvanië. In die tegenwoordig Roemeense regio wonen nog steeds erg veel Hongaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.