Hoogvliet en Jumbo zijn de promo-kampioenen van 2012 | RetailDetail

Hoogvliet en Jumbo zijn de promo-kampioenen van 2012

Hoogvliet en Jumbo zijn de promo-kampioenen van 2012

Nederlandse supermarkten verspreidden vorig jaar niet minder dan 103.000 folderaanbiedingen, twee procent meer dan in 2011. Dranken kregen de meeste ruimte in de promofolders, terwijl kruidenierswaren en vooral kip het met een heel stuk minder moesten doen. Hoogvliet is de grote promo-kampioen, Jumbo de grootste stijger.

15% gaat naar drankaanbiedingen

In 2012 werden ruim 15.000 drankaanbiedingen in folders geplaatst, dat is bijna vijftien procent van het totale aantal promoties en vijf procent meer dan in 2011. Het betreft hier zowel frisdranken en sappen als alcoholische dranken.

 

De belangrijkste reden voor de talrijke promoties is een poging vanwege de supermarkten om het prijsverschil met cafés en restaurants nog te vergroten. Jongeren hebben de trend gelanceerd om, voor het uitgaan, thuis minstens een glas te drinken, en dat kan dankzij de vele drankpromoties nog goedkoper dan anders.

 

Vlees en gevogelte boeten flink in

De aanbiedingen van kruidenierswaren gingen er in 2012 twee procent op achteruit. Vis en vlees moesten het zelfs met drie procent minder promoties doen, maar vooral kip en gevogelte daalden fors: met een flinke zes procent over het hele jaar en zelfs met elf procent in het laatste kwartaal van 2012.

 

In de versafdeling waren er dan weer vijf procent meer aanbiedingen van zuivelproducten en eieren. terwijl non-foodartikelen zelfs dan veertien procent vaker in promotie stonden.

.

Discounters doen minder promoties

promokampioen van 2012 is supermarktketen Hoogvliet, met bijna zesduizend aanbiedingen volgensPCN Data. Jumbo was de grootste stijger van alle Nederlandse supermarkten. Ook Albert Heijn en Sligro-formule Emté hebben in 2012 hun beste promobeentje voorgezet (allen +10% of meer). Discounters Lidl en Dirk van den Broek deden dan weer een stapje terug.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.