Hoogvliet en Vomar stoppen met plofkip | RetailDetail

Hoogvliet en Vomar stoppen met plofkip

Hoogvliet en Vomar stoppen met plofkip

Ook Hoogvliet en Vomar beloven nu te stoppen met de verkoop van plofkippen. De supermarktketens komen hiermee uiterlijk eind volgend jaar tegemoet aan de eis van Wakker Dier.

Boni en Nettorama nu aan de beurt

Wakker Dier nam deze week met radiospotjes en printadvertenties Hoogvliet en Vomar op de korrel omdat zij doorgingen met de verkoop van plofkippen. De regionale formules verkopen in plaats van plofkip een kip die geen ster verdient, maar langzamer groeit en daglicht ziet.

 

Het volgende doelwit van Wakker Dier is Boni: die keten heeft nog geen duidelijke toezegging gedaan om te stoppen met de verkoop. Ook Nettorama staat op de lijst van Wakker Dier. Deen en Spar waren de eerste supermarkten die begin dit jaar stopten met de plofkip. Dirk, Dekamarkt, Plus, Lidl en Albert Heijn willen voor het eind van dit jaar de plofkip vervangen.

 

Of ook Aldi zal stoppen met de plofkip is onduidelijk: volgens Wakker Dier, dat campagne voert tegen Aldi, heeft de discounter aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van plofkip stopt, terwijl de andere grote supermarkten dat wel deden.

 

Andere supermarkten over op "flopkip"

Bijna alle grote supermarkten vervangen komend jaar de plofkip door een iets betere kip, de Kip van Morgen (of de "flopkip", zoals Wakker Dier het noemt). Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt iets meer ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn, Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emté, Lidl, Deen, Spar en Coop willen op korte termijn de plofkip vervangen door deze flopkip.

 

Jumbo, MCD en Boon’s Markt vervangen de plofkip door een kip die qua welzijn hoger scoort dan de flopkip. Jumbo noemt deze kip de Nieuwe Standaardkip, bij MCD en Boon’s Markt heet ze Betere Kip. Wakker Dier zet de campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.