Hoogvliet en Vomar stoppen met plofkip | RetailDetail

Hoogvliet en Vomar stoppen met plofkip

Hoogvliet en Vomar stoppen met plofkip

Ook Hoogvliet en Vomar beloven nu te stoppen met de verkoop van plofkippen. De supermarktketens komen hiermee uiterlijk eind volgend jaar tegemoet aan de eis van Wakker Dier.

Boni en Nettorama nu aan de beurt

Wakker Dier nam deze week met radiospotjes en printadvertenties Hoogvliet en Vomar op de korrel omdat zij doorgingen met de verkoop van plofkippen. De regionale formules verkopen in plaats van plofkip een kip die geen ster verdient, maar langzamer groeit en daglicht ziet.

 

Het volgende doelwit van Wakker Dier is Boni: die keten heeft nog geen duidelijke toezegging gedaan om te stoppen met de verkoop. Ook Nettorama staat op de lijst van Wakker Dier. Deen en Spar waren de eerste supermarkten die begin dit jaar stopten met de plofkip. Dirk, Dekamarkt, Plus, Lidl en Albert Heijn willen voor het eind van dit jaar de plofkip vervangen.

 

Of ook Aldi zal stoppen met de plofkip is onduidelijk: volgens Wakker Dier, dat campagne voert tegen Aldi, heeft de discounter aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van plofkip stopt, terwijl de andere grote supermarkten dat wel deden.

 

Andere supermarkten over op "flopkip"

Bijna alle grote supermarkten vervangen komend jaar de plofkip door een iets betere kip, de Kip van Morgen (of de "flopkip", zoals Wakker Dier het noemt). Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt iets meer ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn, Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emté, Lidl, Deen, Spar en Coop willen op korte termijn de plofkip vervangen door deze flopkip.

 

Jumbo, MCD en Boon’s Markt vervangen de plofkip door een kip die qua welzijn hoger scoort dan de flopkip. Jumbo noemt deze kip de Nieuwe Standaardkip, bij MCD en Boon’s Markt heet ze Betere Kip. Wakker Dier zet de campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.