Horeca kent kleine groei in eerste kwartaal | RetailDetail

Horeca kent kleine groei in eerste kwartaal

Horeca kent kleine groei in eerste kwartaal

De Nederlandse horeca heeft volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) een kleine groei gekend in het eerste kwartaal van 2015. De omzet steeg met 0,3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, terwijl ook het volume met 0,2 procent steeg.

Daling bij snackbars

Die kleine groei is echter de kleinste in bijna twee jaar tijd. Vorig jaar groeide de omzet nog gemiddeld met 1,5 procent per kwartaal. Er waren dan ook wisselende resultaten in de sector op te tekenen.


De omzet bij restaurants groeide met 1,1 procent en ook bij cafés was er een omzetgroei van 0,2 procent. Hotels zagen hun omzet omhoog gaan met 0,1 procent. Bij snackbars daalde de omzet dan weer met 0,6 procent. Ook het volume daalde daar met 0,5 procent. Het is de eerste keer in vijf kwartalen dat die sector een daling kent.


Ten opzichte van een jaar eerder (alle voorgaande resultaten waren ten opzichte van het voorgaande kwartaal) ogen de cijfers iets positiever. Op jaarbasis wordt er in elke sector een hogere omzet gehaald en in de totale horeca is er sprake van een groei van 4 procent. Dat is voor een stuk te verklaren door prijsstijgingen, zo stegen de prijzen in cafés met 2,3 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.