Horeca krijgt klappen van thuislevering én on-the-go

“Grote shift op til in Belgische horecalandschap”

Het traditionele restaurant zal het steeds vaker moeten afleggen tegen alternatieven, meent de Foodservice Alliance: zowel gemakswinkels als bezorgingsplatformen profiteren.

 

Liever leveren

In België werd het afgelopen jaar 20,3 miljard euro besteed aan eten in de horeca, catering en gemakswinkels als tankstations en fastfoodketens. Dat is een stijging met 4%, maar niet alle segmenten profiteren ervan: traditionele restaurants, brasserieën en eetcafés groeien niet meer, alternatieven zoals online bestelplatformen en thuislevering des te meer. “De komende jaren wordt een grote shift verwacht in het Belgische horecalandschap”, zegt Foodservice Alliance-directeur Gert Laurijssen.

 

Belgen besteden nog steeds veel geld aan een avondje uit eten, maar de totale som groeit quasi niet meer, klinkt het. De verschuiving situeert zich het meest bij de jongeren: zij geven hun geld liever uit aan gemaksoplossingen dan aan restaurants en kiezen dus voor thuisleveren. De markt van online eten bestellen en laten leveren is het voorbije jaar verdubbeld, kijk maar naar het succes van Deliveroo en UberEats. Toch zijn horecauitbaters daar niet per se tevreden mee: “Op een bestelling van 100 euro zijn zij vaak 30 tot wel 40 euro kwijt aan de maaltijdleveraars”, zegt Laurijssen. “Restaurants worden ‘gedwongen’ om aanwezig te zijn op die platformen, maar geven in ruil ook hun marge af. Dat kan onhoudbaar worden. Vergelijk het met de overmacht van websites als Booking.com op de hotelsector, enkele jaren geleden.”

 

On the go

Een andere groeier is de ’on the go’-markt (in tankstations, treinstations en op luchthavens), die met 16% toenam. “Het grote gevaar voor de horeca is dat we die markt uit handen geven aan de grote supermarktketens”, waarschuwt Laurijssen. “Zo lanceerde Delhaize recent haar formule ‘Fresh Atelier’, met als doel tweehonderd verkooppunten te openen in twintig stadscentra.” Fresh Atelier is een winkelconcept waar broodjes, snacks, smoothies, soepen en warme maaltijden ter plaatse worden bereid, maar waar ook allerlei andere (voorverpakte) producten worden aangeboden: een mix tussen horeca en retail. “De kans is reëel dat de omzet die vroeger bij de horeca zat, de komende jaren steeds meer zal verschuiven naar die spelers. Horecaondernemers zullen sterker moeten inzetten op innovatie om die concurrentie te counteren”, besluit Laurijssen.

 

Onderzoeksbureau Foodservice Alliance haalde zijn gegevens uit het koop- en consumptiegedrag van 12.000 Belgen en zocht daarin naar trends.