Hypermarkten Carrefour moeten “plekken vol leven” worden | RetailDetail

Hypermarkten Carrefour moeten “plekken vol leven” worden

Hypermarkten Carrefour moeten “plekken vol leven” worden
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De Franse retailer Carrefour heeft een plan uitgewerkt om zijn hypermarkten nieuw leven in te blazen, met onder meer outletafdelingen en een rayon met bio in de winkels, die nochtans kleiner worden.

 

Winkeloppervlakte afstaan aan anderen

De hypermarkten van hun Carrefour en hun ecosysteem – lees: de formules en ketens in de omgeving – moeten weer plekken worden waar geleefd wordt. Zo vat Alain Rabec, verantwoordelijke voor het format in Frankrijk, het nieuwe plan in Le Figaro samen. 100.000 m², ofwel 5% van alle winkeloppervlakte, krijgen een nieuwe functie.

 

In eerste instantie zullen de winkeloppervlaktes anders worden ingedeeld: er komen outletafdelingen voor onverkochte kleding, elektronica en andere non-foodproducten. Dat zal wel ten koste gaan van een stukje permanent aanbod, maar moet vooral de passage en de omzet per vierkante meter de lucht in moeten jagen. Eind 2018 zullen er een twaalftal hypers met outletafdeling zijn in Frankrijk.

 

Ook is het de bedoeling om overtollige oppervlakte af te staan aan andere formules die zich op dezelfde retailparken bevinden. Aangezien 50% van de retailparken en winkelcentra rond een hypermarkt van Carrefour door het Carrefour-vehikel Carmila worden beheerd, staat het de retailer vrij om passende buren te zoeken. Zo zal een duizendtal vierkante meter worden omgezet in Promocash-vestingen, een groothandelsketen van de groep.

 

Hybride drives en retourpunten

De stockruimtes van de hypermarkten moeten eveneens optimaliseren: sinds eind 2017 experimenteert Carrefour met hybride ‘drives’, waar dubbel zoveel online bestellingen verwerkt kunnen worden. Door de voorbereidingstijd van internetbestellingen met 20 tot 30% te verminderen kunnen er nu 300 bestellingen per dag worden klaargemaakt.

 

Omnichannel is immers een speerpunt in het transformatieplan tegen 2020, ook in de hypers: behalve afhaalpunten worden alle hypermarkten ook retourpunten en eind 2018 zal afhaling in sommige winkels al binnen de twee uur mogelijk zijn. Op termijn moet het overal binnen de twee uur kunnen. “Onze winkels zijn het fundament voor de omnichannelstrategie”, klinkt het. 

 

Lokaal maatwerk boven uniformisering

Wat voeding betreft, komt de focus op de verscategorieën te liggen, zoals de bakkerij- en slagerij-afdelingen. Er komen ook meer biologische en lokale producten in de winkels. In de toekomst zullen alle vestigingen een eigen bio-rayon hebben, sommige zelfs een heuse shop-in-shop.

 

De plannen gelden wel enkel voor de hypermarkten in Frankrijk. Of en welke elementen ook in België en elders worden doorgevoerd, is nog niet bekend. Ook in Frankrijk verkiest Carrefour overigens lokaal maatwerk boven een uniform winkelconcept: er zal een belangrijke rol voor de winkeldirecteuren zijn weggelegd, die de plaatselijke behoeften moeten inschatten. De retailer wil daarom ook zelfstandige uitbaters voor slecht presterende vestigingen aantrekken, zoals nu al in vijf hypermarkten het geval is.

 

Geen sportsponsoring meer

Carrefour heeft ook bekend gemaakt dat het de Ronde van Frankrijk en de Franse voetbalcompetitie niet langer zal sponsoren: in 2019 stopt het met alle sponsorcontracten. De retailgroep zegt dat ze alleen nog evenementen wil sponsoren die gelinkt zijn aan voeding en retail. Carrefour was nochtans al sinds 1993 officiële sponsor van de iconische wielerwedstrijd en sinds 1998 van de Franse voetbalfederatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.