Iglo is grootste Liegebeest van 2012

Iglo is grootste Liegebeest van 2012

De chickensticks van Iglo zijn gekozen tot Liegebeest van 2012, de prijs voor de "meest misleidende uiting over dierenwelzijn". Het bedrijf krijgt de titel wegens de mooie woorden over duurzaamheid op de verpakking, terwijl er binnenin plofkip zit.

Pijnlijk podium

De tweede prijs ging naar het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Het vlees van dikbilkoeien krijgen volgens Wakker Dier ten onrechte ook dit stempel, want deze koeien door een genetische afwijking zulke enorme billen hebben, dat natuurlijk bevallen vrijwel onmogelijk is, zo stelt Wakker Dier.

 

De derde prijs gaan naar de bitterballen van Herman den Blijker, die volgens de verpakking balletjes "louter met ingrediënten van topkwaliteit" bevatten. Wakker Dier constateerde echter dat het om kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie gaat. De consumentenservice van Den Blijker heeft laten weten dat die topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal.

 

Een succesvolle nominatie

Twee genomineerden voor het Liegebeest van 2012 wachtten de prijsuitreiking niet af en pasten als de wiedeweerga hun product aan. Supermarkt Bas haalde de plofkipverpakking uit de winkel, waarop kippen stonden die vrolijk buiten aan het scharrelen waren. Albert Heijn liet weten dat het begin volgend jaar de verpakking aanpast van de genomineerde boerenkaas van AH met een foto van grazende koeien, terwijl er geen weidemelkgarantie kon worden geven.

 

Initiatiefnemer van de verkiezing is de actiegroep Wakker Dier. Ongeveer 3000 mensen brachten via hun website een stem uit. Vorig jaar kreeg toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de prijs vanwege zijn uitspraak: "Foie gras is verantwoord geproduceerd". In 2010 won de term 'scharrelei'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top