Iglo is grootste Liegebeest van 2012 | RetailDetail

Iglo is grootste Liegebeest van 2012

Iglo is grootste Liegebeest van 2012

De chickensticks van Iglo zijn gekozen tot Liegebeest van 2012, de prijs voor de "meest misleidende uiting over dierenwelzijn". Het bedrijf krijgt de titel wegens de mooie woorden over duurzaamheid op de verpakking, terwijl er binnenin plofkip zit.

Pijnlijk podium

De tweede prijs ging naar het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Het vlees van dikbilkoeien krijgen volgens Wakker Dier ten onrechte ook dit stempel, want deze koeien door een genetische afwijking zulke enorme billen hebben, dat natuurlijk bevallen vrijwel onmogelijk is, zo stelt Wakker Dier.

 

De derde prijs gaan naar de bitterballen van Herman den Blijker, die volgens de verpakking balletjes "louter met ingrediënten van topkwaliteit" bevatten. Wakker Dier constateerde echter dat het om kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie gaat. De consumentenservice van Den Blijker heeft laten weten dat die topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal.

 

Een succesvolle nominatie

Twee genomineerden voor het Liegebeest van 2012 wachtten de prijsuitreiking niet af en pasten als de wiedeweerga hun product aan. Supermarkt Bas haalde de plofkipverpakking uit de winkel, waarop kippen stonden die vrolijk buiten aan het scharrelen waren. Albert Heijn liet weten dat het begin volgend jaar de verpakking aanpast van de genomineerde boerenkaas van AH met een foto van grazende koeien, terwijl er geen weidemelkgarantie kon worden geven.

 

Initiatiefnemer van de verkiezing is de actiegroep Wakker Dier. Ongeveer 3000 mensen brachten via hun website een stem uit. Vorig jaar kreeg toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de prijs vanwege zijn uitspraak: "Foie gras is verantwoord geproduceerd". In 2010 won de term 'scharrelei'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.