Iglo is grootste Liegebeest van 2012

Iglo is grootste Liegebeest van 2012

De chickensticks van Iglo zijn gekozen tot Liegebeest van 2012, de prijs voor de "meest misleidende uiting over dierenwelzijn". Het bedrijf krijgt de titel wegens de mooie woorden over duurzaamheid op de verpakking, terwijl er binnenin plofkip zit.

Pijnlijk podium

De tweede prijs ging naar het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Het vlees van dikbilkoeien krijgen volgens Wakker Dier ten onrechte ook dit stempel, want deze koeien door een genetische afwijking zulke enorme billen hebben, dat natuurlijk bevallen vrijwel onmogelijk is, zo stelt Wakker Dier.

 

De derde prijs gaan naar de bitterballen van Herman den Blijker, die volgens de verpakking balletjes "louter met ingrediënten van topkwaliteit" bevatten. Wakker Dier constateerde echter dat het om kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie gaat. De consumentenservice van Den Blijker heeft laten weten dat die topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal.

 

Een succesvolle nominatie

Twee genomineerden voor het Liegebeest van 2012 wachtten de prijsuitreiking niet af en pasten als de wiedeweerga hun product aan. Supermarkt Bas haalde de plofkipverpakking uit de winkel, waarop kippen stonden die vrolijk buiten aan het scharrelen waren. Albert Heijn liet weten dat het begin volgend jaar de verpakking aanpast van de genomineerde boerenkaas van AH met een foto van grazende koeien, terwijl er geen weidemelkgarantie kon worden geven.

 

Initiatiefnemer van de verkiezing is de actiegroep Wakker Dier. Ongeveer 3000 mensen brachten via hun website een stem uit. Vorig jaar kreeg toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de prijs vanwege zijn uitspraak: "Foie gras is verantwoord geproduceerd". In 2010 won de term 'scharrelei'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top