Iglo heeft moeilijk jaar achter de rug | RetailDetail

Iglo heeft moeilijk jaar achter de rug

Iglo heeft moeilijk jaar achter de rug

De Britse diepvriesreus Iglo heeft een zwaar jaar achter de rug. Vooral in België zou het slecht lopen: daar moest het bedrijf een waardevermindering incasseren van meer dan 25 miljoen euro.

Ook moeilijkheden in Italië

Ook op andere markten bleef Iglo onder de verwachtingen. De omzet daalde in 2013 met 2,8 procent tot 1,52 miljard euro. De ebitda lag 12 procent lager op 306,6 miljoen euro. Iglo wijt de mindere resultaten aan de economische crisis. Consumenten geven daarom minder geld uit aan eten en grijpen ook sneller naar huismerken.

 

In totaal moest Iglo in 2013 83,8 miljoen euro aan uitzonderlijke uitgaven in de boeken schrijven. 27,4 miljoen euro daarvan was een waardevermindering op de Belgische markt, waar Iglo het hardst getroffen werd door het paardenvleesschandaal. Daarnaast daalt de omzet in België al enkele jaren.

 

Ook in Italië heeft Iglo het moeilijk. Daar waren de resultaten van Findus Italy, dat Iglo vier jaar geleden voor 805 miljoen euro kocht van Unilever, beneden peil. Door een goed laatste kwartaal kon daar wel nog net een kleine omzetgroei worden opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.