IJsboerke in Nederlandse handen | RetailDetail

IJsboerke in Nederlandse handen

IJsboerke in Nederlandse handen
IJsboerke

De Nederlandse miljonair Fons Walder heeft via zijn chocoladebedrijf Baronie ijsproducent Glacio overgenomen, het moederbedrijf van onder andere IJsboerke. Een overnamebedrag werd niet bekend gemaakt.

Diversifiëren

Baronie is niet meteen de bekendste naam, maar het is een van de grootste chocoladeproducenten in België. Dat doet het voornamelijk onder de naam van een aantal huismerken, maar Baronie is tevens de eigenaar van chocolademerken Jacques en Kathy, chocoladetruffelspecialist Duc d’O en het Britse Ashbury. Die kreeg het allemaal de voorbije vijf jaar in handen. Jaarlijks haalt het bedrijf een omzet van ongeveer een half miljard euro. Met de overname van Glacio komt daar nu nog eens 100 miljoen euro bij, schrijft De Tijd.

 

Met de overname van Glacio wil Baronie vooral zijn productaanbod uitbreiden en sterker in de onderhandelingen staan ten opzichte van de supermarkten. Met roomijs heeft het ook een typisch zomerproduct in handen, als aanvulling op de chocolade die veel meer in de koudere maanden van het jaar wordt verkocht.

 

Voor IJsboerke betekent het alvast dat het voor de derde keer in twintig jaar van eigenaar verandert: in 1997 kwam het bedrijf in handen van de Nationale Portefeuillemaatschappij van Albert Frère, Glacio nam het merk in 2013 over en nu is er dus Baronie.

 

IJsboerke is nog steeds een bekende naam, maar verliest al jaren marktaandeel aan de merken van Unilever, dat Ola, Magnum en Cornetto produceert. Ook de hogere grondstofprijzen en het wisselvallige Belgische weer dragen bij tot de mindere prestaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.