IJsboerke in Nederlandse handen

IJsboerke in Nederlandse handen
IJsboerke

De Nederlandse miljonair Fons Walder heeft via zijn chocoladebedrijf Baronie ijsproducent Glacio overgenomen, het moederbedrijf van onder andere IJsboerke. Een overnamebedrag werd niet bekend gemaakt.

Diversifiëren

Baronie is niet meteen de bekendste naam, maar het is een van de grootste chocoladeproducenten in België. Dat doet het voornamelijk onder de naam van een aantal huismerken, maar Baronie is tevens de eigenaar van chocolademerken Jacques en Kathy, chocoladetruffelspecialist Duc d’O en het Britse Ashbury. Die kreeg het allemaal de voorbije vijf jaar in handen. Jaarlijks haalt het bedrijf een omzet van ongeveer een half miljard euro. Met de overname van Glacio komt daar nu nog eens 100 miljoen euro bij, schrijft De Tijd.

 

Met de overname van Glacio wil Baronie vooral zijn productaanbod uitbreiden en sterker in de onderhandelingen staan ten opzichte van de supermarkten. Met roomijs heeft het ook een typisch zomerproduct in handen, als aanvulling op de chocolade die veel meer in de koudere maanden van het jaar wordt verkocht.

 

Voor IJsboerke betekent het alvast dat het voor de derde keer in twintig jaar van eigenaar verandert: in 1997 kwam het bedrijf in handen van de Nationale Portefeuillemaatschappij van Albert Frère, Glacio nam het merk in 2013 over en nu is er dus Baronie.

 

IJsboerke is nog steeds een bekende naam, maar verliest al jaren marktaandeel aan de merken van Unilever, dat Ola, Magnum en Cornetto produceert. Ook de hogere grondstofprijzen en het wisselvallige Belgische weer dragen bij tot de mindere prestaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top