Ikea denkt aan losstaande restaurants | RetailDetail

Ikea denkt aan losstaande restaurants

Ikea denkt aan losstaande restaurants
Shutterstock

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Vehikel om te verkopen

Lange tijd waren de restaurants in de winkels gewoon een vehikel om meer meubels te verkopen. Het was de bedoeling om klanten zo tevreden te houden en ze langer in de winkel te houden, waardoor ze ter plekke al zouden beslissen over hun mogelijke aankopen. Het is pas sinds enkele jaren dat Ikea het potentieel van zijn restaurants heeft ingezien.

 

Daarbij werd het assortiment verder uitgebreid en werd er meer aandacht geschonken aan gezonde voeding. Daardoor is food nu één van de snelst groeiende takken van het Zweedse bedrijf, wat echter lang verborgen bleef omdat food voor de totale omzet van het bedrijf slechts een klein onderdeel is. Jaarlijks verkoopt Ikea 650 miljoen maaltijden, goed voor een omzet van 1,7 miljard euro in 2016 - tegenover een totale bedrijfsomzet van 34,2 miljard.

 

30 procent komt enkel om te eten

Daarop werd besloten om Ikea Food verder uit te breiden, onder andere met meer gerechten, waarbij de focus kwam op duurzaamheid en gezonde voeding. Daarbij werden ook de prijzen laag gehouden, zonder te tornen aan de kwaliteit. Sinds die nieuwe strategie bij Ikea is de omzet van Ikea Food jaarlijks met 8% gestegen. 30% van de klanten bij Ikea zeggen zelfs enkel voor het restaurant te komen.

 

Dat heeft er voor gezorgd dat er nu gedacht wordt aan een echte keten van Ikea-restaurants, die hun plek zouden krijgen in de binnensteden. Ikea zou zo een veel groter aantal klanten kunnen bereiken, dan met de grote woonwinkels aan de rand van de stad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.