Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

Inex, de Belgische zuivelproducent die bij het grote publiek vooral bekend is van de melkbrikjes in scholen, gaat voor groei in Azië. Tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea ondertekende het bedrijf een deal om er jaarlijks 800 ton room te leveren.

4 containers room per maand

CEO Catherine Pycke heeft tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea een overeenkomst getekend met Yoonique voor de levering van vier containers room per maand, goed voor zo’n 800 ton op jaarbasis.

 

“We zijn een klein jaar geleden gecontacteerd door de Zuid-Koreaanse firma Yoonique om een room voor haar te maken”, vertelt de CEO in zakenkrant De Tijd. “Ze verkoopt die door, onder meer aan restaurants en cateraars. Toen het product zo goed als op punt stond, beseften we dat we geen exportvergunning hadden voor Zuid-Korea. We zijn als gekken beginnen werken om alles in orde te krijgen. Vandaag hebben we in Seoel, tijdens de Belgische handelsmissie, de overeenkomst getekend, nadat we eergisteren pas onze exportlicentie hebben gekregen.”

 

Nederland belangrijkste exportland

Inex telt een 400-tal personeelsleden en boekte vorig jaar een nettowinst van 3 miljoen euro op een omzet die mee schommelt met de melkprijs, tussen 130 en 150 miljoen euro. De groep realiseert intussen al de helft van die omzet in het buitenland.

 

“Nederland is ons belangrijkste exportland. Daar zijn we echt de uitdager van de grote coöperaties”, klinkt het in de zakenkrant. “Maar we zitten ook in andere landen. Verschillende landen in Azië hebben een tekort aan vooral (volle)melkproducten. In China halen we al 2 procent van onze groepsomzet. Samen met een Chinese partner ontwikkelden we een volle, zoete drinkyoghurt, die het zeer goed doet. Op vette melkproducten kunnen we hogere marges ontwikkelen. Dat maakt ze interessant voor export, ook naar verre landen.” Al blijft Catherine Pycke voorzichtig: “Ik ben een beetje bang voor die Chinese markt. Die is zo onvoorspelbaar. Ik wil er niet te afhankelijk van worden.” De deal met de Zuid-Koreanen zal daar alvast mee een mouw aan passen.

 

Inex is een van de vijftien Belgische bedrijven die tijdens de handelsmissie naar Zuid-Korea partnerschappen hebben ondertekend op de traditionele signing ceremony, gisteren in Seoel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top