Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

Inex, de Belgische zuivelproducent die bij het grote publiek vooral bekend is van de melkbrikjes in scholen, gaat voor groei in Azië. Tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea ondertekende het bedrijf een deal om er jaarlijks 800 ton room te leveren.

4 containers room per maand

CEO Catherine Pycke heeft tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea een overeenkomst getekend met Yoonique voor de levering van vier containers room per maand, goed voor zo’n 800 ton op jaarbasis.

 

“We zijn een klein jaar geleden gecontacteerd door de Zuid-Koreaanse firma Yoonique om een room voor haar te maken”, vertelt de CEO in zakenkrant De Tijd. “Ze verkoopt die door, onder meer aan restaurants en cateraars. Toen het product zo goed als op punt stond, beseften we dat we geen exportvergunning hadden voor Zuid-Korea. We zijn als gekken beginnen werken om alles in orde te krijgen. Vandaag hebben we in Seoel, tijdens de Belgische handelsmissie, de overeenkomst getekend, nadat we eergisteren pas onze exportlicentie hebben gekregen.”

 

Nederland belangrijkste exportland

Inex telt een 400-tal personeelsleden en boekte vorig jaar een nettowinst van 3 miljoen euro op een omzet die mee schommelt met de melkprijs, tussen 130 en 150 miljoen euro. De groep realiseert intussen al de helft van die omzet in het buitenland.

 

“Nederland is ons belangrijkste exportland. Daar zijn we echt de uitdager van de grote coöperaties”, klinkt het in de zakenkrant. “Maar we zitten ook in andere landen. Verschillende landen in Azië hebben een tekort aan vooral (volle)melkproducten. In China halen we al 2 procent van onze groepsomzet. Samen met een Chinese partner ontwikkelden we een volle, zoete drinkyoghurt, die het zeer goed doet. Op vette melkproducten kunnen we hogere marges ontwikkelen. Dat maakt ze interessant voor export, ook naar verre landen.” Al blijft Catherine Pycke voorzichtig: “Ik ben een beetje bang voor die Chinese markt. Die is zo onvoorspelbaar. Ik wil er niet te afhankelijk van worden.” De deal met de Zuid-Koreanen zal daar alvast mee een mouw aan passen.

 

Inex is een van de vijftien Belgische bedrijven die tijdens de handelsmissie naar Zuid-Korea partnerschappen hebben ondertekend op de traditionele signing ceremony, gisteren in Seoel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top