Inkopers noemen kortingseis AH 'onethisch' | RetailDetail

Inkopers noemen kortingseis AH 'onethisch'

Inkopers noemen kortingseis AH 'onethisch'

Inkopersorganisatie Nevi vindt de eenzijdige kortingseis, die Albert Heijn, Jumbo, V&D en enkele grootbanken hun leveranciers opleggen, juridisch en ethisch niet in de haak. Het is ongepast om eerder gemaakte afspraken zomaar eenzijdig te veranderen, vinden ze daar.

Gedragscode

Intussen is een gedragscode voor inkopers gepresenteerd en het eenzijdig afdwingen van kortingen past volgens Nevi daar absoluut niet in.. De recente kortingseisen tonen wel de noodzakelijkheid van een gedragscode voor inkopers aan, zegt John van Veen van Nevi aan De Telegraaf. “Een contract is een contract. Als je dat niet eerbiedigt, verleg je de pijn in de keten. Je leveranciers krijgen daar gewoon veel last van.”

 

Kostenreductie kan ook op een andere manier bereikt worden, vindt Van Veen: de meest progressieve organisaties proberen samen met hun leveranciers de omzet als totaal te verhogen. Door samen te werken kunnen overbodige onderdelen uit het proces gehaald worden en ontstaat een win-winsituatie

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.