Instock lanceert bier van restaardappelen | RetailDetail

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock lanceert bier van restaardappelen

Instock, een Amsterdams restaurant dat “voedselverspilling op de kaart zet”, lanceert morgen een biertje op basis van “geredde aardappelen”: Pieper Bier. Instock gebruikt enkel producten die niet (meer) verkocht kunnen worden.

Eerste bier van reststromen

Hoewel Nederlanders bekend staan als aardappeleters, wordt er door de voedselketen jaarlijks minstens 340 miljoen kilo aardappels verspild als gevolg van overproductie, te hoge kwaliteitseisen of schoonheidsfoutjes. Dat bracht Instock op het idee om er een biertje van te brouwen dat Pieper Bier werd gedoopt.

 

“Bij Instock maken we al veel lekkere gerechten met aardappels. Door het nieuwe biertje redden we nóg meer aardappels. We hopen natuurlijk dat alle spelers in de voedselindustrie zelf ook steeds creatiever zullen omgaan met hun reststromen”, aldus de initiatiefnemers. Voor Pieper Bier zijn verschillende soorten aardappels gebruikt, deels vanuit Albert Heijn en deels van een aardappelverpakker.

 

Pieper Bier is het eerste biertje in Nederland dat gemaakt wordt van reststromen. Het werd ontwikkeld samen met Brouwerij Troost. Het heeft de gebruikelijke ingrediënten, maar een deel van het mout wordt vervangen door aardappels. Door de neutrale smaak van de aardappels komt de hopsmaak sterker naar voren. “Hierdoor proef je een bloemige bitter die door kenners wordt vergeleken met een Pale Ale”, klinkt het. Het bier is wel wat lichter van kleur dan een traditionele Pale Ale.

 

Met steun van Albert Heijn

Instock werd in 2014 opgericht door vier medewerkers van Albert Heijn, die in actie kwamen tegen voedselverspilling. Van onverkochte producten die ze elke ochtend in Amsterdam ophalen met hun elektrische “food rescue”-kar bereiden ze dagelijks ontbijt, lunch en diner in hun restaurant aan de Czaar Peterstraat, hun toko aan de Ferdinand Bolstraat en hun foodtruck.

 

Het restaurant blijkt zo’n succes dat het team bezig is met uitbreiding naar andere steden in Nederland. Nog deze zomer openen zij een restaurant op het Buitenhof in Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.