Intermarché stopt met extreme kortingen | RetailDetail

Intermarché stopt met extreme kortingen

Intermarché stopt met extreme kortingen

De Franse supermarktketen Intermarché heeft besloten om te stoppen met de grote kortingsacties, waarbij kortingen werden gegeven tot 70%. Dat doet ze nadat er een aantal gevechten waren uitgebroken in de winkels.

 

“Niet verantwoordelijk”

Intermarché had eind vorige maand op een aantal A-merken kortingen beloofd tot wel 70%: het ging daarbij over producten van onder andere Pampers en Nutella. Die kortingen zorgden voor heel wat heisa in de winkels, waarbij er zelfs gevechten uitbraken. Intermarché kreeg dan ook heel wat kritiek te slikken rond de actie en heeft daarom besloten om niet langer uit te pakken met de extreme kortingen.

 

“We zijn nu verplicht om te stoppen met de kortingen tot 70%”, zegt topman Thierry Cotillard aan het Franse JDD. “We hadden zo’n reactie niet verwacht, maar we kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van anderen”, voegt hij er aan toe. Hij stelt ook dat de actie er kwam met de goedkeuring van Ferrero, terwijl dat eerder al liet weten dat het ging om een eenzijdige beslissing van de supemarktketen.

 

Nieuwe wetgeving

Cotillard verwacht daarnaast dat het binnenkort volledig onmogelijk zal zijn om met dergelijke acties uit te pakken. In Frankrijk wordt immers werk gemaakt van een wet die de prijzenoorlog aan banden moet leggen. Supermarkten zullen binnenkort verplicht een bepaalde marge moeten inbouwen, zodat de producenten, en dan vooral de landbouwers, een degelijk inkomen wordt gegarandeerd. De Franse minister van Landbouw had zich dan ook verontwaardigd uitgesproken tegen de acties van Intermarché.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.