Intermarché stopt met extreme kortingen | RetailDetail

Intermarché stopt met extreme kortingen

Intermarché stopt met extreme kortingen

De Franse supermarktketen Intermarché heeft besloten om te stoppen met de grote kortingsacties, waarbij kortingen werden gegeven tot 70%. Dat doet ze nadat er een aantal gevechten waren uitgebroken in de winkels.

 

“Niet verantwoordelijk”

Intermarché had eind vorige maand op een aantal A-merken kortingen beloofd tot wel 70%: het ging daarbij over producten van onder andere Pampers en Nutella. Die kortingen zorgden voor heel wat heisa in de winkels, waarbij er zelfs gevechten uitbraken. Intermarché kreeg dan ook heel wat kritiek te slikken rond de actie en heeft daarom besloten om niet langer uit te pakken met de extreme kortingen.

 

“We zijn nu verplicht om te stoppen met de kortingen tot 70%”, zegt topman Thierry Cotillard aan het Franse JDD. “We hadden zo’n reactie niet verwacht, maar we kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van anderen”, voegt hij er aan toe. Hij stelt ook dat de actie er kwam met de goedkeuring van Ferrero, terwijl dat eerder al liet weten dat het ging om een eenzijdige beslissing van de supemarktketen.

 

Nieuwe wetgeving

Cotillard verwacht daarnaast dat het binnenkort volledig onmogelijk zal zijn om met dergelijke acties uit te pakken. In Frankrijk wordt immers werk gemaakt van een wet die de prijzenoorlog aan banden moet leggen. Supermarkten zullen binnenkort verplicht een bepaalde marge moeten inbouwen, zodat de producenten, en dan vooral de landbouwers, een degelijk inkomen wordt gegarandeerd. De Franse minister van Landbouw had zich dan ook verontwaardigd uitgesproken tegen de acties van Intermarché.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.