Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

De nationale lancering van de pils Cristal en de investeringen die daarmee gepaard gingen, hebben gedrukt op de winst van brouwerij Alken-Maes in 2016. De omzet nam wel met enkele procenten toe ten opzichte van een jaar eerder.

Kwaliteitsbier

Alken-Maes haalde in 2016 een omzet van 136,8 miljoen euro. Die stijging van 3% is vooral te danken aan de prijsstijgingen van merken als Maes, Cristal, Grimbergen en Affligem. De bedrijfswinst lag bij 2,1 miljoen euro echter drie keer lager dan een jaar eerder en ook de nettowinst was bij 2 miljoen euro slechts de helft van een jaar eerder.

 

Die daling is te wijten aan de sterke investeringen in Cristal: dat bier werd lange tijd als een volkspils in de markt gezet en was vooral populair in Limburg. Nu wordt de pils gepromoot als een kwaliteitsbier en is het ook steeds meer te vinden in de rest van België. Om die herlancering te ondersteunen werd er 7 miljoen geïnvesteerd in een nieuw filtratiesysteem en 1,6 miljoen euro in een nieuwe blikkenlijn. Daarnaast werden er ook een tiental nieuwe jobs gecreëerd en er werd een grote marketingcampagne op poten gezet. Alken-Maes noemt Cristal nu zelfs een 'craft beer', om zo de consument die steeds meer kiest voor speciaalbieren aan te spreken.

 

Bij Alken-Maes wordt ook meer bier naar het buitenland geëxporteerd, vooral omdat Belgen steeds minder bier drinken. Het abdijbier Affligem bijvoorbeeld wordt daarentegen steeds populairder in landen als Frankrijk en Nederland.