Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes | RetailDetail

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes

Investeringen in Cristal drukken winst Alken-Maes
Shutterstock

De nationale lancering van de pils Cristal en de investeringen die daarmee gepaard gingen, hebben gedrukt op de winst van brouwerij Alken-Maes in 2016. De omzet nam wel met enkele procenten toe ten opzichte van een jaar eerder.

Kwaliteitsbier

Alken-Maes haalde in 2016 een omzet van 136,8 miljoen euro. Die stijging van 3% is vooral te danken aan de prijsstijgingen van merken als Maes, Cristal, Grimbergen en Affligem. De bedrijfswinst lag bij 2,1 miljoen euro echter drie keer lager dan een jaar eerder en ook de nettowinst was bij 2 miljoen euro slechts de helft van een jaar eerder.

 

Die daling is te wijten aan de sterke investeringen in Cristal: dat bier werd lange tijd als een volkspils in de markt gezet en was vooral populair in Limburg. Nu wordt de pils gepromoot als een kwaliteitsbier en is het ook steeds meer te vinden in de rest van België. Om die herlancering te ondersteunen werd er 7 miljoen geïnvesteerd in een nieuw filtratiesysteem en 1,6 miljoen euro in een nieuwe blikkenlijn. Daarnaast werden er ook een tiental nieuwe jobs gecreëerd en er werd een grote marketingcampagne op poten gezet. Alken-Maes noemt Cristal nu zelfs een 'craft beer', om zo de consument die steeds meer kiest voor speciaalbieren aan te spreken.

 

Bij Alken-Maes wordt ook meer bier naar het buitenland geëxporteerd, vooral omdat Belgen steeds minder bier drinken. Het abdijbier Affligem bijvoorbeeld wordt daarentegen steeds populairder in landen als Frankrijk en Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.